Met een vestiging in Alphen aan den Rijn en één in Capelle aan den IJssel dekt YKV accountants & adviseurs een groot deel van de Randstad af en zelfs erbuiten, grofweg het gebied tussen Enkhuizen en Breda. “Maar we concentreren ons op de Alphense markt en de markt rond Rotterdam: twee mooie gebieden,” zegt eigenaar Renger Kok.
YKV zetelt in een monumentaal pand in het centrum van Alphen aan den Rijn, een gebouw waar voorheen onder andere een notaris was gevestigd. “Inderdaad een karakteristiek pand,” zegt Renger Kok, “met een fris en eigentijds interieur, en juist dat is wat we willen uitstralen naar onze klanten.” In zijn kamer neemt Renger Kok ruim de tijd om zijn visie op het vak van accountant uiteen te zetten en uit te leggen hoe YKV opereert.
Hoe onderscheidt YKV zich van andere accountantskantoren?
Renger Kok: “We zijn een wat kleinere organisatie. Dit betekent korte lijnen en vaste aanspreekpunten voor de klant. De klant kent elk van onze medewerkers persoonlijk en andersom. Zodoende kunnen we een klant altijd op weg helpen. Dat is wel zo prettig. Ondanks het formele karakter van ons werk zijn we een informeel kantoor.”
Wat is het belangrijkste in het contact met de klant?
“De materie waarmee we ons bezighouden, is soms best lastig. Daarom is het belangrijk dat een klant begrijpt waar we mee bezig zijn, en dat hij zich prettig voelt bij het advies dat we geven. Zo nodig leg ik iets twee keer uit; dat doe ik liever dan dat een klant het niet snapt. Begrijpelijke communicatie is belangrijk. Zodat een zakelijke klant controle heeft over zijn bedrijf, op basis van onze adviezen. Verder is het belangrijk dat je antwoord geeft op vragen van klanten, en vooral ook dat je goed let op de vraag achter de vraag. Dan kun je iemand echt goed op weg helpen.”
Heb je daar een voorbeeld van?
“Een goed voorbeeld is een ondernemer die bij ons kwam met het verzoek om zijn oudedagsvoorziening en zijn pensioensituatie in kaart te brengen. Al pratend kwamen we erachter dat het eigenlijk ging over de opvolging in het bedrijf. Toen we dat nader gingen onderzoeken, bleek dat de structuur van de onderneming nog niet klaar was voor opvolging. Gelukkig was er voldoende tijd om te regelen dat dit op termijn wel kon. Het resultaat was een nieuwe fiscaalvriendelijke structuur voor de onderneming.”
Hoe karakteriseer je het werk van de accountant?
“Ons werk verschuift naar advisering op een zo breed mogelijk financieel terrein, vaak op basis van gewijzigde wetgeving waarover we onze klanten informeren. We zijn een fullservice kantoor. Het leuke is dat elke klant weer anders is. Een accountantskantoor moet meer doen dan de basiswerkzaamheden, zoals het opstellen van jaarrekeningen en het verzorgen van belastingaangiften. De cijfers zijn verleden tijd. We adviseren vooral naar aanleiding van ontwikkelingen in het heden en in de toekomst. Maar we kennen onze grenzen. Als iets ons vakgebied te buiten gaat, schakelen we een specialist in, bijvoorbeeld een jurist, een notaris, een arbeidsdeskundige of een verzekeringsadviseur. Gezamenlijk trekken we dan op voor de klant.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
“We blijven openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Vooral de techniek verandert snel, dat heeft invloed op ons werk en daar moeten we in meegaan. Denk bijvoorbeeld aan digitale dossiers. En de digitalisering gaat door. Zo is er bijvoorbeeld een standaard model voor financiële rapportages in ontwikkeling. Daar kunnen in de toekomst allerlei partijen gebruik van maken, onder meer accountantskantoren, de Belastingdienst, banken en de Kamer van Koophandel.”
Hoe kijkt YKV tegen dit soort ontwikkelingen aan?
“We lopen graag voorop. Iets soortgelijks hebben we gedaan met het zogeheten horizontaal toezicht van de Belastingdienst. Door een convenant te tekenen, maak je werkafspraken met de belastinginspecteur over het indienen van belastingaangiften van klanten. Dit garandeert een bepaald kwaliteitsniveau. Het voorkomt boekenonderzoeken achteraf en zorgt ervoor dat de aangifte sneller wordt afgehandeld. Bij onduidelijkheden of vragen neem je vooraf contact op met je vaste contactpersoon en leg je de kwestie voor. Zonder een verlengstuk van de Belastingdienst te worden, werk je nog meer met de Belastingdienst samen, uiteraard met behoud van je onafhankelijke positie en de ruimte die de wettelijke kaders biedt. Doordat we in 2010 benaderd werden door de belangenvereniging SRA om mee te doen aan een pilot, waren we een van de eerste kantoren in de regio die aan horizontaal toezicht mee gingen doen. Daar ben ik best trots op.”
YKV accountants & adviseurs
Wilhelminalaan 10
2405 ED Alphen aan den Rijn
T 0172 – 44 36 74
I www.ykv.nl
E [email protected]
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&