Nooit meer opengebroken straten.
Als er één etiket is dat van toepassing is op het rioleringsbedrijf De Mol Groep is het dat van familiebedrijf. De familie De Mol verwacht dat het bedrijf de komende jaren spectaculair groeit dankzij een nieuwe uitvinding, waardoor straten minder vaak hoeven te worden opengebroken. “Grote landelijke bouwbedrijven vertonen opeens gigantisch veel belangstelling voor ons kindje.”
Aan dezelfde tafel waar de dertien medewerkers van De Mol Groep ’s morgens vroeg de dag met elkaar doornemen, ontvangen vader Wim, moeder Mieke en de zonen Sjon en Ger de Mol de journalist van Rijnstreek Business. Ook de derde zoon, Mike (net terug uit Australië na een studie communicatie) schuift aan. Hij is als enige geen vennoot van het Katwijkse familiebedrijf, maar heeft de afgelopen maanden op tijdelijke basis communicatieactiviteiten gedaan. Zo ontwierp hij een nieuwe website voor De Mol Groep, de nieuwe naam die in de plaats is gekomen van W. de Mol & Zn’s Rioolservice. Zie: http://www.demol-rioolservice.nl/rioolservice.php
Camera-inspectie
Onder De Mol Groep vallen twee merken: IROTS en De Mol Riooltechniek. IROTS, geleid door Ger, houdt zich bezig met het van binnenuit renoveren en schoonmaken van rioleringen, ook wel relinen genoemd. De Mol Riooltechniek, waarvoor Sjon verantwoordelijk is, doet alle andere werkzaamheden op rioleringsgebied, zoals het ontstoppen van riolen, camera-inspectie van riolen, werkzaamheden in kruipruimtes, grondverzet en riooltechnisch advies. Mieke de Mol is verantwoordelijk voor de administratie. Wim heeft de algemene leiding over het in 1985 opgerichte bedrijf en gaat binnenkort een derde bedrijfsonderdeel opzetten dat rijdende inspecties van de riolering gaat doen ter voorbereiding op renovatie en onderhoud.
“Wij doen heel specialistisch werk,” zegt Wim. “We doen alles op rioolgebied. Je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen er komen: onder gebouwen, in kruipruimtes van huizen. En als er geen kruip- ruimte is, maken we die. We bieden een totaalpakket.” De Mol Groep opereert van oudsher in de duin- en Bollenstreek, maar de negen auto’s kom je tegenwoordig ook tegen in de rest van Nederland en zelfs over de grens, in België en Frankrijk. Belangrijke klanten zijn woningbouwverenigingen, gemeenten, bouwbedrijven en particulieren. Zeventig procent van het klantenbestand wordt gevormd door organisaties en bedrijven, maar ook het aantal particuliere klanten groeit. “Mede dankzij onze nieuwe relining-technieken die een hoge vlucht hebben genomen,” verklaart Wim. “Hierdoor hoeven we de mooie houten vloeren in woningen niet meer open te breken.
Uitvinding
De Mol hecht aan een goede opleiding van het personeel en heeft innovatie hoog in het vaandel staan. Zo ontwikkelde het bedrijf freesrobots waarmee de medewerkers, na een gedegen instructie, rioolpijpen kunnen schoonmaken, ongeacht de dikte ervan. Nog revolutionairder is een methode waarbij de zogeheten opzetters in het rioleringssysteem – het verbindingsstuk tussen het hoofdriool in de straat en de riolering naar afzonderlijke woningen en bedrijven – kunnen worden gerenoveerd zonder dat de straat hoeft te worden opengebroken. De Mol maakt de opzetters schoon, maakt ze vrij van wortels en brengt een harsachtige beschermlaag aan, waardoor wortels geen gelegenheid meer krijgen het riool binnen te dringen.
Deze methode, die De Mol Groep samen met Riool ABC uit Hilversum heeft ontwikkeld, scheelt gemeentes veel geld: in totaal in heel Nederland 20 tot 25 miljard euro, schat De Mol. Bovendien bespaart het bewoners en gebruikers van de straat veel overlast. Op de uitvinding heeft De Mol Groep het patent.
Booming business
Door de nieuwe baanbrekende techniek, die in de grootste gemeente in het hart van Nederland voor het eerst zal worden toegepast, verwacht Wim de Mol dat zijn bedrijf de komende jaren fors groeit. “We zijn in 2013 al gegroeid van acht man naar dertien medewerkers. De komende jaren kunnen er weleens vijftig tot zestig mensen bijkomen. We kijken ook naar een nieuwe, grotere bedrijfsruimte. Ons huidige pand op bedrijventerrein Katwijkerbroek (200 m2 plus een gehuurd terrein van 800 m2 voor opslag) is te klein geworden. Hierdoor zijn we druk op zoek naar een tweede locatie, misschien in Utrecht, mooi centraal gelegen in Nederland.”
Wim de Mol, lachend: “Enkele grote landelijke bouwbedrijven vertonen opeens gigantisch veel belangstelling voor ons kindje, maar we gaan de uitvinding zelf exploiteren en er geld mee verdienen. Dit is namelijk echt booming business.”
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&