Column Michiel Steltman: Michael Porter en de IT afdeling

Als leverancier van technologie of diensten heb je te maken met een ijzeren wetmatigheid die beschreven is door Michael Porter, professor aan de gerenommeerde Harvard Business School. Porter’s theorie van de generic strategies leert ons dat je als bedrijf kunt uitblinken met je prijs, met je kwaliteit of met je onderscheidend vermogen. De beste zijn in alle 3 is onmogelijk en een keuze voor 2 van de drie lukt alleen in specifieke gevallen. Porter’s theorie is ook van toepassing op IT afdelingen, in feite leveranciers van diensten aan interne klanten.

It managers weten dit dan ook uit eigen ervaring. Je kunt proberen je IT goedkoop te houden, maar dan krijg je minder kwaliteit of moet je langer met verouderde spullen blijven werken. Je kunt proberen de latest en greatest te leveren, maar dan zit je met kinderziekten en je betaalt de hoofdprijs. Je kunt proberen om je dienstverlening optimale kwaliteit te geven, maar dan heb je weer heel goede dus dure mensen nodig en dito spullen en software.

De IT gebruikers zitten niet zo met die dilemma’s van Porter. Die willen de nieuwste technologie die het altijd en overal foutloos moet doen. En uiteraard mag dat allemaal niets kosten.

Een leverancier van Cloud diensten heeft het makkelijker. Die kiest ervoor om 1 ding te doen op een grote schaal. Door het loslaten van onderscheidend vermogen kan die dankzij dat schaalvoordeel winnen op de combinatie van kwaliteit en prijs.

Als IT manager kun je natuurlijk halsstarrig blijven proberen om in alle 3 dingen uit te blinken. Maar dat is dus een bij voorbaat verloren strijd. In plaats van alles zelf te blijven doen als interne IT leverancier doe je er daarom beter aan te gaan meeliften op de schaalvoordelen en flexibiliteit van externe Cloud leveranciers. Door het uitkiezen van slimme combinaties van Cloud toepassingen, mobiele apparaten en door je te gaan richten op de inzet ervan bij je gebruikers kan je profiteren van kwaliteit en moderne functionaliteit terwijl je toch geld bespaart voor je organisatie.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *