Sinds enkele maanden, of misschien inmiddels wel een jaar, hebben we wederom een nieuwe hype term binnen ICT land: “BigData”. Wat is BigData nu eigenlijk? BigData is een verzamelnaam (geworden) voor grote hoeveelheden gegevens die wij met elkaar opslaan die bijvoorbeeld kunnen zijn voortgekomen uit social media websites, internet transacties, klik gedrag van consumenten op websites en sensoren (Google Analytics) enzovoort. Tot voorkort werden deze gegevens niet of nauwelijks gebruikt omdat de opslag en de verwerking van deze gegevens buitensporige investeringen met zich meebrachten. Nu de prijzen voor opslag en rekenkracht sterk aan het afnemen zijn, is deze additionele gegevensstroom interessante informatie voor bijvoorbeeld marketeers, maar ook voor realtime monitoring en opvolgingsdiensten.
Nu willen vele leveranciers ons doen laten geloven dat BigData een groot nieuw onderwerp is voor elke organisatie. We moeten ons voorbereiden, het liefst veel investeringen doen in extra hardware, nieuwe software, maar ook nieuwe vacatures voor BigData analisten teams. Maar is dat nu wel zo?
Wellicht is de informatie wel interessant maar is de ROI op een BigData oplossing voor veel organisaties niet te realiseren. De additionele vaak toch hoge investeringen wegen niet op tegen de informatie die onttrokken kan worden vanuit de BigData gegevensverzamelingen. Mijns inziens is het werkelijk implementeren van BigData oplossingen en bijbehorende analistenteams alleen rendabel voor grote multinational organisaties.
Voor mij is BigData binnen ICT land daarmee direct van tafel voor de meeste organisaties in ons land. U kunt deze hype dus met een gerust hart voorbij laten gaan, twitter dit wel even of deel het op zijn minst op LinkedIn of Facebook dat u er géén gebruik van gaat maken, dan wordt u op een ochtend vanzelf gebeld door een BigData leverancier die wel zijn eigen oplossing heeft geïmplementeerd. Weten we meteen of het werkelijk werkt.