Fortune Coffee zorgt al twintig jaar dat niemand misgrijpt in de koffiehoek van bedrijven

‘Het gaat niet alleen om de smaak van de koffie’

‘Ja, wij verkopen koffie-automaten, de koffie zelf, thee, koekjes en alles dat je in de koffiehoek verwacht. Maar dat,’ zegt Laurens Kaashoek, ‘is niet de kern van onze zaak.’ Waar het dan wél om draait heeft hij – met zijn team – in de loop van twintig jaar zorgvuldig uitgebouwd. Zó zorgvuldig dat zijn franchise, met twee regio’s, de grootste is binnen de keten. ‘En daar zijn wij best trots op.’

Kom niet aan de koffie in een kantoor of een bedrijf! Het is – en blijft – in de Nederlandse bedrijfscultuur essentieel dat je voor je klanten, je medewerkers en voor jezelf een goede bak koffie kunt zetten. En de rapen zijn gaar wanneer het koffiezetapparaat kapot is, de koffie op is, of – nog erger – het een smakeloze bak ‘pleur’ is. Koffie is een ‘directiekwestie’! Maar lang niet ieder bedrijf heeft de kwaliteit van de koffie, thee of koekjes of de voorraad in de coffeecorner even goed georganiseerd. ‘Van klein tot groot verbruik zijn er vele manieren waarop organisaties de inkoop hebben geregeld,’ zegt Laurens, ‘wij hebben onze manier van doen en daar zijn wij succesvol mee.’

Géén overbelaste receptie bij Fortune Coffee

‘Wij vinden met ons team één ding het belangrijkst: de service!’ Al twintig jaar houdt Laurens vast aan dat uitgangspunt. ‘Ik ben alléén begonnen en vond dat ik altijd paraat moest staan voor mijn klanten. Als de koffie op was, ging ik meteen de voorraad aanvullen. Wanneer een koffieapparaat een mankement had, ging ik op pad om het bij te stellen. Alle klanten hadden mijn 06-nummer en konden mij direct bereiken.’ In 2025 werkt Fortune Coffee op precies dezelfde manier. ‘Alleen hebben wij nu tien specialisten die ieder zo’n vierhonderd adressen bedienen. Zij rijden hun rondes met voorraden en voor technische service en onderhoud. Hun klanten kunnen hen direct bellen, zodat ze onmiddellijk zelf kunnen beslissen om van hun route af te wijken. Dus hebben wij hier in Hazerswoude geen overbelaste receptie en kennen al onze klanten ‘hun’ specialist.’

Altijd op smaak

Zoveel bedrijven, zoveel manieren om koffie te gebruiken. ‘Het is op geen enkele plek hetzelfde. Met ons verkoopteam bespreken wij daarom altijd hóe het koffiemoment in een organisatie eruit ziet. Haalt iedereen de hele dag door koffie, zijn er koffiepauzes waarin iedereen tegelijk zijn koffie wil? Hoeveel koffie moet er gezet worden? Krijgen klanten een koekje bij de koffie of drinkt men uit een bekertje? Vervolgens geven wij advies over de machine of machines die daar het beste bij passen.’ De specialisten van Fortune zorgen dan ook voor de juiste afstelling van de machine. ‘Dat is superbelangrijk, want met die afstelling bepaal je de smaak. En met de combinatie van machine, afstelling en soorten koffie zijn de mogelijkheden vrijwel oneindig. Wanneer je dat aan onze mensen overlaat, dan ben je ervan verzekerd dat de koffie altijd op smaak is. En als je je koffie te sterk (of te slap) vindt, dan kun je ons gewoon bellen!’

Bezorger en barista

‘Onze mensen komen tot in je koffiehoek de koffie, thee en koekjes leveren die je besteld hebt. Zij houden verder een scherp oog op je voorraad van dingen waar je nooit naar wilt misgrijpen: suiker, melk, roerstaafjes en theezeefjes. En ze leren de klant goed kennen. Want de rol die ‘koffie’ in het bedrijf speelt kan natuurlijk ook veranderen. En waar ze dus erg goed in zijn is het afstellen van de koffiemachines op de smaak van de klant. Daarom krijgen ze aan de ene kant opleidingen voor klantgerichtheid en aan de andere kant voor barista. Zo houden ze het hele jaar door de kwaliteit van de koffie op het niveau dat de klant ervan verwacht.’

Eerste indruk met de koffiebus

Met de persoonlijk aanpak heeft Laurens zijn vestiging in de keten flink laten groeien. ‘Onze klanten vinden onze manier van doen met één man op de bus uniek. Dat benadrukken wij graag bij nieuwe klanten, maar nieuwe klanten willen natuurlijk ook weten of het smaakt. Smaak bepaalt toch de eerste indruk. Om zoveel mogelijk mensen een eerste indruk te gunnen hebben wij een eigen koffie-trailer: een mobiele koffiebar waarmee wij twee keer per week op een bedrijventerrein naar keuze rondrijden. Dat trekt leuke aandacht! En na die eerste indruk vragen wij belangstellenden graag naar de manier waarop ‘de koffie’ nu in het bedrijf georganiseerd is.’ Voordat je het weet wil je nooit meer anders, wil hij maar zeggen.

Fortune Coffee
Engelandlaan 27
Hazerswoude Dorp
0172 404 207
[email protected]
www.fortune.nl