‘Het gaat om méér dan total cost of ownership’

BELUISTER HIER DE PODCAST OVER DIT ARTIKEL (AI-gegenereerd)
Jeroen Suk is manager zakelijke markt en hij weet precies waarom ondernemers hun bedrijfswagens bij hem halen. ‘Wij zijn met ons team vooral bezig om met de klanten te werken aan vervoersvragen. Niet vanuit het product, maar vanuit wat werkt. Een bedrijfswagen verkopen is niet moeilijk, een klant helpen met de beste, toekomstbestendige mobiliteitsoplossing is dat wel. Wij nodigen iedereen uit ons daarvoor uit te dagen!’
Sinds Volkswagen in 1950 de eerste door meneer Pon getekende T1 in Nederland aan de man bracht, zijn de bedrijfswagens van het concern toonaangevend. De Transporters kregen gezelschap van Crafters, Caddy’s, de legendarische Caravelle en sinds kort de ID. Buzz. Ze zijn in vele uitvoeringen op de weg te zien en worden gebruikt door ZZP’ers, MKB ondernemers en grote concerns. ‘Het liefst met opdruk, want ze fungeren vaak als uithangbord voor het bedrijf. Wij vinden het daarom leuk dat de ID. Buzz enthousiast is ontvangen door de markt. Dat is voor ons dan weer het uithangbord voor onze grote stappen op het gebied van elektrificatie. Nog maar een paar jaar en dan hebben wij van ieder model bedrijfswagen een elektrische, een hybride en een dieselvariant.’
De prijs is goed, de ideeën zijn beter
‘Uiteraard kijkt iedere ondernemer naar het kostenplaatje van een bedrijfswagen. Dat alleen al zou een reden kunnen zijn om voor Volkswagens, met hun hoge restwaardes, te kiezen. Met de total cost of ownership zit het wel goed. De manier waarop een onderneming voor vandaag en morgen zijn mobiliteit invulling wil geven vinden wij veel belangrijker.’ Het Team Zakelijke Markt van Maas–De Koning kijkt met plezier veel verder dan alleen de aanschaf. ‘Neem Rijndorp Installaties dat een oplossing zocht voor werken in de milieuzones van steden. Je kunt natuurlijk álle dieselbusjes door elektrische bussen vervangen. Maar waarom zou je iedere medewerker, iedere dag opnieuw met je hele hebben en houden achter in de bus de stad in laten rijden? Dat probleem hebben zij opgelost door op iedere werklocatie een container met gereedschap en spullen neer te zetten. Wij hebben de ‘klusbussen’ vervangen door een kleiner aantal elektrische personen-bussen om naar het werk te rijden. Dat mes snijdt aan veel kanten: geen emissies in de milieuzone, meer ruimte op de werkplaats en een lagere investering.’
Flexibiliteit en nabijheid
Maas–De Koning is een groot bedrijf, met elf vestigingen in en om het Groene Hart. ‘Met dat grote aantal vestigingen,’ zegt Jeroen, ‘zijn wij dus ook altijd in de buurt. Bij al onze vestigingen kun je met je bedrijfswagens terecht voor onderhoud. En in vijf van onze vestigingen – Uithoorn, Alphen, Gouda, Capelle en Krimpen – kun je terecht voor advies en aankoop. Ons speciale team zakelijke markt bestaat uit acht jonge én ervaren collega’s. Zij delen ervaringen en houden elkaar goed scherp doordat ze allemaal hun eigen kijk op uitdagingen hebben.’ Uitgangspunt voor het goed bedienen van de klant is daarmee niet om zoveel mogelijk wagens te verkopen. ‘Wij hebben de flexibiliteit om veel verschillende modellen te verkopen of juist mínder auto’s te verkopen. Of juist fietsen, zelfs,’ lacht Jeroen, ‘Zolang het maar een bijdrage levert aan het oplossen van mobiliteitsvraagstukken.’
Mensen kopen bij mensen
‘Ons uitgangspunt bij de relatie met onze klanten is dat mensen kopen bij mensen. Dat betekent dat wij de tijd nemen om ondernemers te leren kennen: waar is hij mee bezig, wat zijn haar ambities, waar lopen zij tegenaan? Met die belang-stelling verwachten wij het vertrouwen op te bouwen zodat zij ons als mobiliteitspartners gaan zien.’ Dat kan er zomaar toe leiden dat het team van Maas-De Koning de klant ronduit vraagt wat hij/zij van plan is met de bedrijfswagen. ‘In die vertrouwensband kán dat. En omdat wij graag onze ervaringen met andere klanten weer met hen delen, kan ons advies zijn om een heel andere wagen te kopen of een andere manier van financieren te kiezen.’
Driver House, ook voor bedrijfsmobiliteit
De ‘Driver House’ die Maas–De Koning einde van het jaar opent in Moordrecht krijgt ook een afdeling zakelijk. ‘Wij zullen daar onze modellen showen. Er komen ook presentaties van partners die bedrijfswagens helpen inrichten of aankleden, zoals leveranciers van inbouwapparatuur, verlichting en bestickering. Wij nodigen iedereen graag uit om daar langs te komen en ons de moeilijkst mogelijke vragen voor hun mobiliteit voor te leggen!’
Driver House opent in het vierde kwartaal van dit jaar.
Maas-De Koning bedrijfswagens
Curieweg 5, Alphen aan den Rijn
088 020 7601
[email protected]
www.maasdekoning.nl