Nieuwe vennoot bij Van Wezel

‘Zo leggen we het fundament voor eigen succes’

Van Wezel wordt sinds 1 januari 2023 geleid door een vijfkoppige directie. Op die datum is een nieuwe partner toegetreden tot het Rijnsburgse accountantskantoor: Willem van Duijn. Samen met Martijn van Rijn, Wilbert Star, Willem Vriend en Arie Balkenende geeft hij leiding aan het 75 mensen tellende kantoor. “We willen het DNA dat we nu hebben, in stand houden met jonge mensen die vooruit willen.”

Willem Vriend, samen met Arie Balkenende een kleine veertig jaar werkzaam bij Van Wezel, zegt het lachend: “Sinds kort hebben we een directie met twee senioren en drie jonkies.” Waarbij het begrip ‘jonkie’ wel relatief is, want Wilbert Star nadert met rasse schreden zijn 25-jarig jubileum, terwijl Martijn van Rijn en Willem van Duijn weliswaar korter bij Van Wezel werkzaam zijn, maar toch ook kunnen bogen op een schat aan ervaring. Zo werkte Martijn twaalf jaar bij BDO Accountants voordat hij in 2018 bij Van Wezel kwam en in januari 2022 partner werd. Willem van Duijn begon in 2007 bij Van Wezel als assistent-accountant, werkte daarna onder andere bij KPMG en investeerder Écart Invest, om in oktober 2021 terug te keren bij Van Wezel. Nu, ruim een jaar na zijn terugkomst, is hij een van de vijf directieleden. 

Verjongen

“We hebben als slogan ‘Fundament voor succes’”, zegt Willem Vriend over de uitbreiding van het directieteam. “Bij ons is dat fundament ons personeel. Natuurlijk zijn een gebouw, IT en goede werkprocessen ook belangrijk, maar goede dienstverlening begint bij de mensen, die we het liefst zelf opleiden zodat ze meegroeien met onze klanten. 

Door ons team op tijd te verjongen, kunnen we onze manier van werken en de waarden waar we voor staan, geleidelijk overdragen aan de volgende generatie. Zo borg je dat klanten goed bediend blijven worden, ook als een van ons stopt in de toekomst. Zo leggen we het fundament voor ons eigen succes.”

Dat fundament is in januari dit jaar verder versterkt met het aantreden van Willem van Duijn als partner. Van Wezel wil graag het verschil maken bij klanten. Dat gaat verder dan alleen jaarrekeningen opstellen en de belastingaangifte regelen. “We helpen ondernemers bij het nemen van strategische beslissingen”, zegt Willem van Duijn. “Dat gaat over zaken als de bedrijfsopvolging, het financieren van de bedrijfsactiviteiten, het verbeteren van het rendement en het planmatig realiseren van doel-stellingen, zodat ondernemers rust voor zichzelf creëren en zich volledig kunnen concentreren op het eigen-lijke werk. Dit advieswerk heb ik ook bij mijn vorige werkgevers gedaan en zet ik bij Van Wezel voort. Zo helpen we onze klanten verder op hun weg naar succes.”  

Bedrijfsovernames

Een bijzondere expertise van Van Wezel, die het accountantskantoor verder wil versterken, is adviseren bij bedrijfsovernames. Daarbij gaat het om zaken als de waardebepaling van het bedrijf en onderhandelingen over de overname. Willem: “We begeleiden dit hele proces, van A tot Z, vanaf de eerste onderhandeling tot en met de gang naar de notaris. Voor een ondernemer zijn dit nieuwe dingen, die hij of zij in de regel maar één keer in zijn leven meemaakt. Wij hebben dit soort processen vaker meegemaakt en kunnen helpen bij dit soort grote beslissingen in het onder-nemersleven. We stroomlijnen het hele proces tot aan de overdracht, waarbij geldt dat we soms streng moeten zijn. Wanneer we zien dat een opvolger niet geschikt is, zeggen we dingen die men misschien liever niet wil horen, maar die wel noodzakelijk zijn om te benoemen.” 

Door deze expertise en dit soort advieswerk wordt Van Wezel een nog aantrekkelijker partner voor MKB-bedrijven, die behoefte hebben aan advies op dit gebied.  “Zo krijgen we een breder palet aan klanten”, leggen de vennoten uit, “en kunnen we ook grotere klanten aan ons binden, mooie bedrijven die onze toegevoegde waarde zien en die bij ons willen horen. We zien klanten als partners. Samen willen we elkaar beter maken.” 

Stappen gezet
Doordat Willem van Duijn al eerder bij Van Wezel heeft gewerkt, ziet hij een duidelijke ontwikkeling van het accountantskantoor. “Het kantoor is in de loop van de jaren geprofessionaliseerd, heeft een mooi klantenpakket opgebouwd en ook de uitstraling is verbeterd, mede dankzij de rebranding van enkele jaren geleden. 

Het resultaat is een sterk verjongd, dynamisch en laagdrempelig kantoor, dat ook online duidelijk aanwezig is. Ook qua automatisering zijn er stappen gezet. Daardoor werken we veel efficiënter; jaarrekeningen zijn bijvoorbeeld veel sneller klaar, waardoor we meer werk kunnen doen met hetzelfde aantal mensen. Bovendien blijft er dan meer tijd over voor advisering.”

De vennoten van Van Wezel verwachten dat de nadruk de komende jaren nog meer op advisering komt te liggen. Wellicht leidt dit tot een groei van het aantal medewerkers, maar dat is geen doel op zich. “Wat we in de eerste plaats willen, is mooie klanten aan ons binden, gerichte keuzes maken en waarmaken wat we beloven. Dat betekent dat we soms ook nee zeggen tegen klanten. We moeten voorkomen dat we achter de feiten gaan aanlopen en verprutsen wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. 

We willen het DNA dat we nu hebben, in stand houden met jonge mensen die vooruit willen, samen met onze klanten met wie we langdurige relaties hebben.”

Van Wezel
Oegstgeesterweg 199
2231 AT Rijnsburg
071 409 21 00
www.vanwezelacc.nl
[email protected]

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *