De belangrijkste bouwstenen van klantgerichtheid

Genomineerden voor de Sterkste Schakel doen hun uiterste best voor hun klanten. Die klantgerichtheid heeft vaak twee pijlers: continu bezig zijn de producten of diensten verder te verbeteren en altijd bezig zijn het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Het ene is innovatie, het andere noemen veel mensen tegenwoordig ‘ontzorgen’.

‘De jury van de Sterkste Schakel heeft een hele serie aandachtspunten,’ legt voorzitter Robin Peereboom uit. ‘Wij kijken bijvoorbeeld naar enthousiasme, communicatie, assortiment, gastvrijheid en nog vele andere aspecten. Wij kijken ook naar de belangrijkste bouwstenen van ondernemerschap.’ Daarmee bedoelt hij de manier waarop genomineerde ondernemers zich met hun product/dienst en met de manier waarop zij werken onderscheiden van hun concurrenten. ‘Als je goed kijkt dan zie je dat er ook in sectoren met gelijksoortige bedrijven grote onderlinge verschillen zijn.’

Innovatie, ook bij de oudste bedrijven

Eén van de oudste bedrijven dit seizoen is Bakkerij Gorthuis in Hoofddorp, dat dit jaar 101 jaar bestaat. Je zou kunnen zeggen een stokoud beroep. Maar Peter en Aria, die de vierde generatie vertegenwoordigen, halen van alles uit de kast om er een 21e eeuwse detailhandelaar van te maken. ‘Ons product is gebaseerd op het oude ambacht en dat halen wij juist weer terug, met de eigen ontwikkeling van desems in plaats van het gebruik van fabrieksmixen, waar vaak ook nog ongewenste toevoegingen in zitten.’ En dat is niet de enige innovatie. ‘Om buiten openingstijden boord te verkopen hebben wij twee broodautomaten. Voor klanten die hun brood lekker willen beleggen hebben wij een hele versvitrine met kaas en vleeswaren.’ Dit ‘oude’ bedrijf is flink vernieuwend bezig.

Uiteraard mag je innovatie ook bij genomineerden verwachten die met moderne technieken werken. ‘Ik was al actief in de verkoop van bouwlampen toen de LED-technologie opkwam,’ vertelt Marco Post van Maxibel in Haarlem. Het hart van zijn onderneming is zijn eigen werkplaats waar hij experimenteert met elektra en electronica voor de samenstelling van weer betere LED-lampen. ‘Alles dat wij verkopen hebben wij zelf bedacht en zelf geassembleerd. Door onze beheersing van technologie en productietechniek kunnen wij onze klanten unieke producten leveren.’

Online stappen zetten

Terwijl Gorthuis en Maxibel innoveren in product en productietechnieken innoveren andere genomineerden met de verkoop of de bedrijfsvoering. Online voert daarin nog steeds de boventoon. Voor LaminaatOutlet in Haarlem was online altijd al de kern van de zaak vertelt Jeroen de Graaff: ‘Wij zijn begonnen met een webshop. Mijn compagnon Ruud Sluiter en ik komen uit de groothandel van laminaat en zagen traditionele woninginrichters worstelen met hun websites. Een goed werkend online verkoopkanaal opzetten kost tijd en energie. Dat is lastig wanneer je ook je gewone winkel moet runnen. Dus gingen wij éérst voor de site.’ Op het internet zijn ze nu de grootste, hun ‘afhaalpunt’ en showroom groeiden er achteraan mee.

De ondernemers van L&N Kantoor- & Projectinrichting uit Heemskerk bewijzen overigens dat het wél kan: láter online werk zinvol toevoegen aan je offline bedrijfsvoering. Marc en Monique van Leeuwen zijn de tweede generatie in het bedrijf. Marc: ‘Onze afnemers van de betere kantoormeubelen laten ons in groeiende mate de stijl, look & feel van hun interieurs ontwerpen. Daar zijn wij al jaren sterk in. De recente toevoeging van een eigen webshop van al het fraais dat wij kunnen leveren – kantoormeubels.online – heeft wel een mooi versterkend effect. Aan de ene kant is het onze online catalogus, aan de andere kant is het een bron voor potentiële klanten voor samenhangende projecten.’

En hoe zit het dan met ‘ontzorgen’?

‘Ontzorgen’ doet iedere ondernemer. Alleen bedoelen ze er lang niet altijd hetzelfde mee. Voor de technici van Handelsonderneming Visscher uit Zwaanshoek is het altijd klaarstaan: Rik Visscher: ‘Onze klanten krijgen ons directe nummer en als het nodig is pakken wij meteen de auto. Maar wij houden ook een enorme voorraad, zodat wij iedereen meteen kunnen helpen aan onderdelen of reservepompen.’

Rob van Haaster begon vooral met het kennismaken van alle medewerkers van zijn potentiële klanten voor de bloembollen van Van Haaster Vijfhuizen, ‘Ik wil weten wat er speelt bij de afnemers. Op de werkvloer, in de logistiek, in de winkel, bij de administratie en de directie. Als wij een gedetailleerd beeld hebben van hun werkwijzen en verwachtingen dan kunnen wij daar maximaal op aansluiten. Zo help ik hen maximaal rendement halen uit zaken doen met ons.’

Continu innoveren met producten, diensten en de manier van werken houdt de klanttevredenheid van ondernemingen op peil. En daarvoor zijn deze bedrijven genomineerd voor de Sterkste Schakel!

Alle genomineerden op de website

Nu al zien en lezen wie er nog genomineerd zijn voor de Sterkste Schakel van Kennemerland 2022? Dat kan op de website van de Sterkste Schakel. Volg het evenement ook op Facebook: 

@SterksteSchakelvanKennemerland. nl

www.kennemerland.sterksteschakel.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *