“Knippen is een feestje”
In 2022 is het veertig jaar geleden dat kapper Jan Walters een eigen zaak begon in Rijnsburg. In datzelfde jaar bereikt hij ook de respectabele leeftijd van tachtig jaar. Dat laatste is reden om de kapperszaak in de loop van 2022 over te doen aan zijn dochter Eva, die zelf sinds 2010 weer volledig meewerkt in de zaak. Een interview met beiden over het ambacht van knippen en kappen.
Hoe ben je in dit vak terechtgekomen?
Jan: “Ik wilde eigenlijk op mijn vijftiende al kapper worden, maar ik had een hekel aan school en wilde niet vijf dagen naar de kappersschool. Daarom werd ik handzetter op een drukkerij in Amsterdam. Eén dag in de week naar school en vijf dagen werken in de drukkerij. De zaterdag was toen nog een gewone werkdag. Vrij snel daarna kwam ik in de muziekterecht via de bekende zanger Willem Duyn. Van 1968 tot 1973 speelde ik in een band, onder andere in de Noordwijkse dancing Het Casino, waar ik mijn vrouw Joke uit Rijnsburg heb leren kennen. Maar doordat in de discotheken de levende muziek werd vervangen door dj’s, werd dat werk minder. Mijn laatste vaste contract met de band was in de bekende Amsterdamse nachtclub Moulin Rouge.”
“In die tijd woonde ik op drie hoog achter in Amsterdam met mijn vrouw en twee kinderen. Na een korte periode kwam ik tot het besef dat ik beter een vak kon leren. Zo ben ik in 1976, op 34-jarige leeftijd, toch weer naar de kappersschool gegaan, het zat toch een beetje in de vingers. Ik heb alle diploma’s gehaald en in 1978 startte ik een eigen zaak in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt. Omdat mijn vrouw Joke graag terug wilde naar Rijnsburg, ben ik in 1982 in Rijnsburg een kapperszaak begonnen.”
Eva: wanneer ben jij in het kappersvak gestapt?
Eva: “Ik ben in 1990 gestart met de kappersopleiding, maar doordat ik kapperseczeem kreeg, ben ik er na een paar jaar mee gestopt. Vervolgens heb ik van alles gedaan. Onder andere had ik een kledingzaak, totdat mijn vader een jaar of twaalf geleden, in 2010, een nieuwe knie kreeg. Ik voelde me nog steeds verbonden met de zaak; het is toch iets van jezelf. Daarom ben ik teruggekomen en vervolgens nooit meer weggegaan.”
Jan: “Eva is een toppertje. We denken allebei hetzelfde over service verlenen.
Ik ben daarom heel blij dat ze het kappersvak weer kan uitoefenen én dat ze de capaciteiten heeft. Ze doet eigenlijk alles al; ik heb niet zoveel meer te zeggen.
Alleen de boekhouding blijf ik nog doen. Wat dat betreft verandert er niet zoveel wanneer ik volgend jaar de zaak overdoe. Ze doet een heleboel dingen anders dan ik. Neem bijvoorbeeld het personeelswerk. Zij gaat veel beter met de meiden om dan ik. Nu werk ik nog twee ochtenden per week. Ook volgend jaar zal ik nog wel een ochtendje vaste klanten knippen, al was het maar voor het praatje en de sociale contacten. Bovendien: Joke wil ook niet dat ik de hele dag thuis zit.”
Hoe waren de eerste jaren?
Jan: “Mijn zwager tipte mij dat er een ruimte vrijkwam in de Irissenstraat, waar ik na een verbouwing de kappers-inrichting uit Amsterdam heb neergezet. Niemand kende me, maar al snel kwamen mensen erachter dat ik van die band was uit het Casino. Ik werd snel geaccepteerd. Ik begon in mijn eentje als herenkapper maar dankzij mond-tot-mondreclame kwamen er ook vrouwen, onder andere om hun haar te laten permanenten. Maar met dat werk heb ik niet zoveel. Na twee jaar kreeg ik mijn eerste medewerkster, die de vrouwen ging doen. Nu lopen we met vijf meiden. De verhouding vrouwen/mannen is ongeveer zestig/veertig.”
Wat is er bij jullie anders dan bij andere kapperszaken?
Jan: “Uiteindelijk is het kapsel je visitekaartje, maar bij ons is het heel erg ons-kent-ons. Het sociale aspect en gastvrijheid zijn belangrijk. Ik ben van Indonesische afkomst en heb de gastvrijheid van huis uit meegekregen. Vooral in de beginjaren kwam iedereen op de gekste tijden binnenrollen. Ik was de eerste kapsalon in Rijnsburg waar klanten onbeperkt koffie kregen en die tijdens koopavond op vrijdag open bleef. Klanten namen op die avonden een kratje bier mee; vakmanschap en gezelligheid kent geen tijd. Het werd steeds later. Het gebeurde dat ik een klant eerst naar de kroeg (de Koekoek) stuurde en hem om half elf belde dat hij aan de beurt was. Op zaterdagmiddag waren de kroketten van de Deurwaarder (een begrip toen in Rijnsburg) niet aan te slepen. Knippen is een feestje.”
Eva: “Wat de service betreft gaan we heel ver. We halen zelfs klanten op en brengen ze thuis en als het medisch noodzakelijk is knippen we zelfs thuis. Gezelligheid en een sfeertje creëren is belangrijk. We weten veel van onze klanten. Ze vertellen ons veel maar alles blijft binnen deze muren. Wat dat betreft zijn we net psychologen.”
Jan: “Mijn vrouw zegt wel eens: heb je het al gehoord, die en die gaat scheiden. Mijn antwoord is dan: o, dat wist ik al lang. Maar dat vertel ik dan niet door.”
Wat waren de mijlpalen de afgelopen jaren?
Eva: “We hebben diverse verbouwingen gehad, de laatste vorig jaar tijdens de lockdown. De coronaperiode was een lastige periode. Voor het eerst in veertig jaar was de zaak dicht. Onze medewerksters, die al heel lang bij ons werken, hebben overal mee geholpen. Restylen en verven van de salon enzovoorts.”
Jan: “Maar corona had ook voordelen. We hadden eindelijk tijd voor de verbouwing en we werken sindsdien alleen nog maar op afspraak, binnenkort zelfs ook online. Rijnsburgers bellen op de gekste tijden en komen vaak gewoon binnenlopen. Nu gaat dat beter en kunnen we beter onze klanten inplannen. Dat is heerlijk.”
Tot slot: over een paar jaar zitten we weer tegenover elkaar. Hoe is het dan?
Eva: “Misschien werkt dan de derde generatie in de kapperszaak. Mijn dochter Zoë zit in het tweede jaar van haar kappersopleiding en loopt stage in Leiden. Ik zeg altijd: als je ergens voor kiest, doe het dan met je hart. Dat heeft ze gedaan na wat omzwervingen. Ze heeft feeling voor het vak en ze is een heel sociaal persoon. Dat past hier dus perfect.”
Knipboetiek Jan Walters
Irissenstraat 12a
2231 KL Rijnsburg
T 071 402 88 44
E [email protected]
I www.knipboetiek.nl
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&