Dacia Spring EV
Afgezien van het feit dat veel elektrische auto’s ook niet de schoonheidsprijs verdienen, zijn ze veelal flink aan de prijs in relatie tot hun benzine- en dieselgenoten. De nieuwe Spring EV is daar een leuke uitzondering op.
Deze compacte mini-SUV ziet er vlot en stoer gelijnd uit en het mooist is zijn vanafprijs van 17.890 euro en omdat te realiseren zijn veel ook onnodige voorzieningen weggelaten.
De radio bedien je nog met twee grote knoppen naast een kleine display. Wat een verademing!. Geen gedoe met een touchscreen. Behalve ABS, ESP en een snelheidsbegrenzer heeft de Spring geen elektronische hulpsystemen. Geen irritante piepjes dus, gewoon zelf opletten.
Echt retro
Echt retro is dat het stuur niet verstelbaar is. Maar voor de rest zitten alle basics er op. De Spring heeft een onder de achterbank weggewerkt accupakket dat een capaciteit heeft van 27.4 kWh, waarmee je volgens WLTP 230 kilometer ver komt. Het interieur is redelijk grijs uitgevoerd. De stoelen zitten op zich goed en voorin is er voldoende ruimte, maar achterin is het wat krap. Tussen de voorstoelen zit geen pook als schakelaar van de automaat, maar een draaiknop met de standen D,N en R. Geen P-stand, want parkeren word je geacht te doen in stand N met een aangetrokken handrem. Simpel toch? De Spring heeft een goedmoedig weggedrag. En met de korte draaicirkel is hij bijzonder geschikt voor gebruik in de binnenstad.
MOTOREN
Elektrisch
AFMETINGEN
Lengte 3734 mm
Breedte 1770 mm
Hoogte 1516 mm
INHOUD
Bagageruimte 300 l