Met een Toyota zit je natuurlijk altijd goed wat betrouwbaarheid betreft. Of je ze mooi vindt is natuurlijk heel persoonlijk.
We kunnen in ieder geval stellen dat de nieuwe Yaris niet saai oogt. Strakke lijnen en de two-tone lak geeft hem een speels karakter. Hij is ten opzichte van zijn voorganger wat lager, breder en zelfs wat korter geworden. Maar door de vergrote wielbasis en spoorbreedte zijn ook de rij-eigenschappen verbeterd. Aan het interieur is ook flink gesleuteld, zodat de rijhouding aanzienlijk is verbeterd door aanpassingen van de stoelhoogte en de stuurverstelbaarheid. Het dashboard heeft een eigentijdse uitstraling en belangrijke factor tegenwoordig is natuurlijk het multimediasysteem dat goed functioneert, waarbij Apple Car Play en Android Auto beiden aanwezig zijn.
Mooi is de head-up display die direct in de voorruit geprojecteerd wordt. Wat ruimte betreft zit je voorin prima, maar is het achterin niet al te ruim. In de kofferbak kan je zo’n 283 liter bagage kwijt. Bijzonder is dat deze Yaris standaard royaal is voorzien van veiligheidsopties. Wat dacht u van automatische cruise-control met lanekeeping, inclusief autobrake voor kruisend verkeer en een middenairbag als onderdeel van Toyota’s Safety Sense. Wat motoren betreft is de zaak goed overzichtelijk. De 1.0 benzinemotor met 76 pk en een 1.5 benzinemotor met 126 pk, maar ook een 1.5 Hybride motor. Het lekkere van Toyota vind ik altijd dat je er zo ongecompliceerd mee wegrijdt. Ervaar het ook met de Yaris demo van Toyota dealer Van Haasteren in Leiderdorp.
John Vroom
Autoredacteur