In de vorige editie van Business op Wielen heb ik al beschreven wat er zoal vernieuwd is aan de nieuwe BMW 3 Serie, waarbij ik nu de gelegenheid heb gehad om hem te testen en nader in te gaan op de rij-eigenschappen, het rij-gedrag en natuurlijk het rij-plezier.
BMW spreekt al jaren over Freude am Fahren en terecht, want dat hebben de voorgangers wel bewezen. En voor mij begint het rijplezier altijd bij de zit achter het stuur en het uitzicht op het dashboard.
Ik zit in veel auto’s en kan u vertellen dat ik de zit in deze nieuwe 3 Serie opmerkelijk goed vind. Stevige stoel die optimaal verstelbaar is en een goede steun geeft. Fraai rustgevend en zeer ergonomisch ingedeeld dashboard, waarbij ik zelf niet zo enthousiast ben over de overzichtelijkheid van de snelheidsmeter en toerenteller unit, waarbij met name de laatste tegen de klok indraait, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk. Uiteraard zullen veel gadgetliefhebbers dolenthousiast zijn over alle futuristische mogelijkheden die deze 3 Serie op rij-assistentie- en veilgheidsgebied biedt, met als laatste snufje je persoonlijke assistent die reageert op jouw oproep ‘Hey BMW’ en die je dan kunt vragen om de Airco aan te zetten bijvoorbeeld. Té leuk, maar het gaat mij om het rijden en dat doet deze nieuwe BMW voortreffelijk. Zó strak, zó scherp, zó sportief, zó dynamisch en toch comfortabel!
Motoren
Benzine
320i
330i
340i xDrive
Diesel
320d
320d xDrive
330d
Plug-in Hybride
330e
Afmetingen
Lengte 4709 mm
Breedte 1827 mm
Hoogte 1435 mm
Inhoud
Brandstoftank 59 l
Bagageruimte 480 l
John Vroom, autojournalist