Google Ads is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingmiddelen van bedrijven. Maar dit moet wel op de goede manier ingezet worden, zodat het meer geld oplevert dan dat het kost. Maar hoe bereken je de kosten van een Google ad campagne? Er zijn een heleboel factoren die de kosten van je Ads campagne bepalen, maar in dit artikel worden er een paar besproken.
Verschillende budgetstrategieën
Je kunt je budget op verschillende manieren inzetten. Je kunt heel breed beginnen om zo veel statistieken en informatie te verzamelen om vervolgens op basis daarvan te bepalen op welke zoekwoorden je hoger gaat inzetten, omdat die de meeste conversies opleveren. Maar je kunt ook juist klein beginnen met een paar producten en dan pas als dat succesvol is op meer producten gaan inzetten.
Kosten per klik
Wanneer je gebruik maakt van de kosten per klik strategie, betaal je voor elke keer dat er een bezoeker op je advertentie klikt. Er zijn een aantal factoren die de kosten per klik beïnvloeden, welke hieronder zullen worden toegelicht:
– Kwaliteitsscore: Google beoordeelt de kwaliteit en relevantie van jouw advertentie aan de hand van een kwaliteitsscore. Dit zorgt ervoor dat altijd de meest relevante advertenties bovenaan staan, i.p.v. alleen de advertenties met het hoogste bod. Hoe hoger je kwaliteitsscore, des te lager de kosten per klik.
– Concurrentie: Deze factor is eigenlijk heel logisch. Hoe meer concurrentie er is, hoe meer er wordt geboden om een goede positie te behalen, waardoor de kosten hoger worden.
– Click Through Rate (CTR): De CTR is de doorklikratio, welke de verhouding weergeeft van het aantal mensen dat daadwerkelijk klikt op de advertentie ten opzichte van het totaal aantal mensen dat de advertentie gezien heeft. Als veel mensen op jouw advertentie klikken, is je CTR dus hoger en ziet Google die advertentie als relevant, waardoor je een minder hoge prijs hoeft te betalen om bovenaan te komen.
Weet jij ook alles over de kosten van een Google ad campagne? Bekijk dan eens deze sea specialist vacature.