Ja en nu we het toch over de bijtelling hebben, laten we dan de Mercedes-Benz E350e niet vergeten. Bij Hybrid denk ik niet direct aan Mercedes-Benz, maar voor de E-Klasse is er de E350e die een uitstekende mogelijkheid biedt voor een lage bijtelling van 15%.
Deze versie van de E-Klasse dan ook een succes op de Nederlandse markt, mede door zijn geringe meerprijs en zijn enorme koppel. Dat laatste betekent dat hij bij lage toerentallen krachtig oppakt zonder terug te schakelen en anderzijds vlot wegtrekt, dat niet alleen veroorzaakt wordt door het hybride-aspect, maar mede door de krachtige dieselmotor.
De automaat is daar prima op ingesteld met een heerlijke souplesse. Voor de rest is deze identiek aan de overige E-Klasse modellen. Voorin zit je vorstelijk in de royale stoelen. Het dashboard ziet er eveneens royaal uit. Mooi ontworpen kloeke klokken met eveneens een royaal middenconsole met een groot multimediascherm. Het gebruikte materiaal is van een bijzonder hoge kwaliteit en het geheel straalt een zekere rust uit en datzelfde ervaar je ook aan de buitenkant van deze E-Klasse. Geen hitsig rijgedrag, maar rustig en comfortabel, soepel en toch strak. En dan heb ik het nog niet eens gehad over al die veiligheidsopties die op deze E-Klasse zitten of besteld kunnen worden. Een echte Mercedes-Benz dus met slechts een bijtelling van 15%.
John Vroom, autoredacteur