Wordt Leiden een spookstad, zoals Madurodam?

In het miniatuurstadje Madurodam zelf gebeurt niets. Ja, je kunt er bezoekers zien lopen, en een mini reuzenradje laten draaien, maar in de straatjes zie je geen beweging. Het gemeentebestuur van Leiden slaat, wat het centrum betreft, door naar een fase van onwerkbaarheid en een mindere woonkwaliteit.

Vanaf 1 januari aanstaande mogen er alleen nog maar elektrische bestelbusjes de stad in. En andere voertuigen die geen CO2 uitstoten. Dan wordt de zogenaamde zero emissie stadslogistiek ingevoerd. Schandalig genoeg is het dat toen de ondernemers de leden van de gemeenteraad voor een argumentenuitwisseling hierover onlangs tijdens een ontbijt uitnodigden, er maar twee van de 39 raadsleden kwamen opdraven. Dat door deze plannen alleen al veel winkeliers het loodje zullen gaan leggen, maakt de overige raadsleden kennelijk niet uit. Maar ook menig toeleverancier komt erdoor in de problemen. Want ga maar even een nieuwe elektrische bus of bussen aanschaffen. Een kostbare grap, zeker als je nog moet bijkomen van de verliezen door corona en daardoor de banken en de Belastingdienst moet terug- en/of afbetalen. Alsof de middenstand niet al genoeg voor de kiezen heeft gekregen door de snelle opmars van online verkopen. Zo zag de al 150 jaar bestaande en gerommeerde serviezenzaak Oudshoorn uit de Haarlemmerstraat deze ellende al enige jaren terug aankomen, dus vertrok deze iconische winkel vorig jaar spoorslags uit de stad. Niet alleen door de zware extra lasten, maar ook omdat hun volumes te groot zijn voor de busjes. Voor een fietskoeriersbedrijf is deze soort van transport natuurlijk helemaal niet te verwezenlijken, maar de enige die Leiden daar nog van had, is helaas failliet. Dat de stad niet vanuit een ondernemersvisie wordt bestuurd, blijkt alleen al door het feit dat het een loterij is wanneer je over een oplaadpunt voor auto’s of busjes kunt beschikken. Zo zijn wij voor een huurder, die we graag willen behouden, al drie jaar bezig om een extra groep voor een paar laadpalen te realiseren. 

De uitsmijter bij dit alles is dat Leiden nu ook nog eens 43 miljoen euro uittrekt om de binnenstad autoluw te maken. Dit als impuls voor de leefbaarheid. Het is GroenLinks die dit soort besluiten bepaalt. GroenLinks dat zo groot is in Leiden, omdat veel van de bijna 19.000 studenten erop stemmen. Het zou eerlijker zijn als ze dat in hun oorspronkelijke woonplaats zouden moeten doen. Studenten die, als ze een paar jaar zijn afgestudeerd en dan genoeg verdienen, VVD gaan stemmen. Veel VVD’ers die er een leven hard voor hebben gewerkt, wonen aan het Rapenburg. Fijn als je zestig of ouder bent en niet meer met een vergunning voor de deur mag parkeren en verplicht helemaal naar de Garenmarkt-parkeergarage aan de Korevaarstraat moet lopen. Dit nog los van een waardevermindering van minstens enige tonnen op je pand. En wat er straks nog in Leiden woont of werkt, moet met de fiets. Op het stationsgebied na is Leiden daar helemaal niet toe geoutilleerd. Het is nu al in het centrum een zooitje aan rondslingerende, de doorgang belemmerende fietsen.

De zero emissie stadslogistiek maakt onderdeel uit van een nationaal plan. 28 steden overwegen daartoe ertoe over te gaan, maar zijn daar niet toe verplicht. Leiden staat te trappelen om daar als eerste mee te starten. Waarom de zaak forceren? Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet bestuderend, is de kans gelukkig groot dat de overheid hiervan afziet. Een dergelijke versnelde drastische maatregel zou landelijk te veel schade opleveren. Neem nou aannemers en andere ondernemingen in de bouw. Al hun materieel moet straks elektrisch worden vervoerd. Dat valt door velen niet te bekostigen. Dus Leiden, doe aan voortschrijdend inzicht en luister eens naar je bewoners en bedrijven. Vergeten wordt dat die laatsten wel onze welvaart mogelijk maakten en voorlopig nog steeds maken. Want zonder kapitalisme geen welvaart. Immers, driekwart van Nederland draait op het mkb. Als voornoemde ontwikkeling niet wijzigt in respectvol en verantwoord faciliteren van het bedrijfsleven, vrees ik het ergste. Het is al kwalijk genoeg dat menig multinational ons land de afgelopen jaren heeft verlaten. Dit niet alleen om fiscale redenen. Maar ook omdat een Unilever, een DSM en/of de Shell steeds meer publiekelijke haat ervaren en op van alles wat op milieugebied te verzinnen valt, beticht worden. En dat terwijl de Shell zich stevig inzet en investeert op het gebied van energietransitie. Het is echter niet haalbaar dat alle benzinepompen nu plots worden opgeheven. En wat de VVD betreft, die noemde ik slechts als voorbeeld, want deze partij moet eerst maar eens laten zien dat ze weer normaal conform haar roots gaat meedoen en niet langer D66 kopieert. Laat het leven in de steden bruisen in plaats van het te bedreigen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *