Dit jaar staat hij in de showroom, de nieuwe elektrische equivalent van de Mercedes-Benz S-Klasse, de EQS. Het bijzondere is dat hij helemaal niet op zijn S-Klasse broer lijkt. De EQS is supergestroomlijnd. Aalglad zou je bijna zeggen, maar bijzonder fraai als je van design houdt.
Hij weegt 2500 kilo en is 5.22 meter lang en 1.93 meter breed, dus behoorlijk fors. Bij de introductie presenteert Mercedes twee verschillende uitvoeringen; de EQS 450+ met achterwielaandrijving en de EQS 580 4Matic met vierwielaandrijving, waarbij de eerste 333 pk en 568 Nm uit de elektromotor levert en de tweede 524 pk en 855 Nm uit twee elektromotoren. De 450+ belooft een rijbereik van 770 km [WLTP]. Natuurlijk verzonken deurgrepen en als je plaatsneemt op de luxe zetel heb je uitzicht op een visueel spektakel. Één groot fraai gestileerd dashboard met breed beeldscherm bestaande uit drie units, waarop de jongste versie van MBUX werkt en daarmee zijn via je persoonlijke account veel persoonlijke
instellingen op te roepen. Maar je kan ook kiezen voor een traditioneler dashboard dat meer op de S-Klasse lijkt en waarbij een 12.8 inch touchscreen centraal in het dashboard hebt en een losstaand 12.3 inch digitaal instrumentarium achter het stuur hebt. Met wel 350 sensoren houdt de EQS objecten in de omgeving, de weersomstandigheden en de inzittenden in de gaten. Een bijzondere auto.
John Vroom, autoredacteur