TEKST JOHN VROOM, AUTOREDACTEUR
De nieuwe Mercedes-Benz GLE beschouw ik als een echte dikke SUV. Stoer, imposant front met zelfs een fraai gestileerde bull-bar en de niet te missen ster in de grille. Elegante raampartij aan de zijkant, met een fraaie vanaf de zijkant optisch rondom lopende achterruit en een strakke kont.
Het interieur is ook volledig in lijn gebracht met het huidige familiegezicht, dus een strak en hoogwaardig afgewerkt geheel met de nieuwste rij-assistentie- en infotainmentsystemen met twee grote beeldschermen. De interieurruimte en ook de bagageruimte is royaal te noemen. Niet geheel verrassend is dat deze GLE ook leverbaar is als PHEV, een Plug-in Hybrid dus, met een 2-liter viercilinder dieselmotor en later volgt er nog een benzine PHEV versie. Door het accupakket is deze PHEV uitvoering niet leverbaar als 7-zitter. De E-motor levert 100 kW en als je alle kracht uit deze GLE wilt benutten ontstaat er gezamenlijk 320 pk bij een koppel van 700 Nm. Ondanks zijn zwaarte kan je zo in 7 tellen op de 100 komen met als top 210 kilometer. Voordeel is ook dat hij 3.5 ton mag trekken, waarbij de aanhang-assistent je helpt manoeuvreren met bijvoorbeeld je paarden- of boottrailer. Als je alleen elektrisch wilt rijden heb je een actieradius van tussen de 90 en 100 kilometer. Op afstanden rijdt deze GLE het plezierigst in de ‘Comfort’ rijmodus.
MOTOREN
Benzine
450
580
53 AMG
Diesel
300d
350de
400d
AFMETINGEN
Lengte 4.924 mm
Breedte 1.947 mm
Hoogte 1.772 mm
Draaicirkel 12.0 m
INHOUD
Bagageruimte 630 – 2055 l