Fabeltjes over de elektrische auto

Al sinds 2013 ben ik de trotse bezitter van een volledige elektrische personenauto. Tot de dag van vandaag is het voor mij onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel brandstofauto’s worden verkocht. De maand juni 2019 laat zien dat van alle nieuw verkochte auto’s slechts 10% volledig elektrisch is. In mijn beleving liggen hier twee redenen aan ten grondslag.  Koudwatervrees en onwetendheid op het vlak van de actieradius en het laden en de werkelijke kosten van een elektrische auto.

Actieradius en laden

De actieradius in combinatie met de relatief hoge aanschafprijs weerhoudt veel mensen om tot aanschaf van een elektrische auto over te gaan.  Geen argument. In 2019 is het mogelijk om bij minimaal vijf automerken (Opel, Nissan, Kia, Hyundai en Tesla) een elektrische auto aan te schaffen met een actieradius van ten minste 350 kilometer en met een aanschafwaarde van gemiddeld 45.000 euro. 

Een actieradius van 350 kilometer is voor zeker 90% van de autogebruikers voldoende voor het dagelijks gebruik. Het opladen van de accu kan in veel gevallen bij een laadpaal thuis of op het werk en niet tijdens een autorit.  De elektrische rijder merkt er dus bijna niets van. In de ochtend bij vertrek van huis of aan einde van de dag na afloop van het werk, is de accu weer helemaal vol. Het laden van de auto kost dan in tegenstelling tot het tanken van brandstof geen tijd. De gemiddelde eigenaar van een brandstofauto tankt zijn auto toch al snel één keer per week. Een tanktijd van gemiddeld 10 minuten betekent dat een eigenaar van een brandstofauto 9 uur per jaar bij een benzinestation doorbrengt.

Ook een veel gehoord argument om niet tot aanschaf van een elektrische auto over te gaan is dat het onmogelijk is met een elektrische auto op vakantie te gaan of dat het laden tijdens de rit zo veel tijd kost. Dit is voornamelijk onwetendheid. Het laden van een elektrische auto kan inmiddels door heel Europa. Nederland telt inmiddels circa 125.000  laadpunten waarvan 33.000 publiek ten opzichte van circa 4.000 benzinestations. Het aantal benzinestations zal de komende jaren alleen maar minder worden. Dit in tegenstelling tot het aantal laadpunten, welke de komende jaren explosief zal stijgen. 

De duur van het laden neemt ook sterk af. Met de huidige snelladers is het al mogelijk om 80% van accucapaciteit binnen een half uur bij te laden. Zelf ben ik met mijn elektrische auto de afgelopen jaren op vakantie geweest in Oostenrijk, Frankrijk en Engeland. Op een afstand van 1.200 kilometer moest ik de auto slechts twee keer een half uur opladen. Dat gaf me mooi de gelegenheid een  versnapering te nemen.

Tot slot nog het fabeltje van de “sterk” afnemende accucapaciteit na verloop van een aantal jaren. Deze fabel heeft zichzelf inmiddels achterhaald. De accu’s van de eerste generatie zijn nu tien jaar oud en de praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat de capaciteitsafname gemiddeld genomen minimaal is. Onderzoeken geven aan dat een auto wel tot anderhalf miljoen kilometer met een accu zou kunnen doen. 

De kosten van een elektrische auto

De aanschafkosten van een elektrische auto weerhoudt veel mensen om tot aanschaf over te gaan.  Ook dat argument kan ik anno 2019 niet plaatsen. Het is bij minimaal vijf automerken mogelijk een elektrische personen auto aan te schaffen van gemiddeld 45.000 euro inclusief btw (Opel, Nissan, Kia, Hyundai en Tesla). Toegegeven het aanschafbedrag van een elektrische auto ligt “nog” steeds hoog. Echter, van belang is het totaalplaatje te bekijken. Een elektrische auto wint het namelijk op alle andere fronten glorieus van de brandstofauto. Ter illustratie, bij een elektrische auto is geen wegenbelasting verschuldigd, de jaarlijkse onderhoudskosten zijn veel lager, de “brandstofkosten” zijn veel lager en de restwaarde  is hoger en daarmee zijn de jaarlijkse afschrijvingen dus lager. Voor wat betreft dit laatste voorspel ik dat gegeven het beleid van de Nederlandse overheid het verschil in afschrijvingen tussen een elektrische en een brandstofauto de komende jaren alleen nog maar zal toenemen. Daarnaast is de bijtelling voor het privé-gebruik voor de elektrische zakelijke auto (nu nog) veel lager. Tot een aanschafwaarde van 50.000 euro geldt in 2019 nog een bijtelling van 4% (in 2018 gaat de bijtelling naar 8% tot een aanschafwaarde van 45.000) voor een elektrische auto, versus 22% voor een brandstofauto. Bovendien kan de ondernemer ter zake van de aanschaf van de elektrische auto nog 27% milieu-investeringsaftrek ten laste van zijn resultaat brengen.

Een korte berekening heeft mij geleerd dat de aanschaf van een brandstofauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro versus de aanschaf van een elektrische auto van 45.000 euro nog steeds belangrijk in het voordeel van de elektrische auto uitvalt. Kort samengevat betaalt de ondernemer circa 18.500 euro per jaar indien hij een brandstofauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro aanschaft via zijn onderneming en deze ook privé gebruikt.  Echter, indien dezelfde ondernemer een elektrische auto met een cataloguswaarde van 45.000 euro aanschaft, bedragen zijn kosten slechts circa 10.000 euro per jaar.  

Dezelfde vergelijking kan ook worden gemaakt voor de aanschaf van een auto in privé. Dan valt de balans eveneens uit in het voordeel van de elektrische auto. Namelijk circa 7.500 euro per jaar voor elektrische auto tegenover circa 10.500 voor de brandstofauto. 

Ten slotte nog het misverstand rond de CO2 balans. Door TNO is hier onderzoek naar gedaan: hieruit volgt dat het omslagpunt waarop een elektrische auto groener is dan een benzine auto al rond de 35.000 km ligt.

Conclusie

Resumerend blijven in mijn optiek weinig argumenten over om niet tot de aanschaf van een elektrische auto over te gaan. Technisch zijn ze veel verder dan brandstofauto’s, het rijcomfort is beter,  geen tijdsverlies, reizen naar het buitenland is mogelijk, de jaarlijkse autokosten zijn belangrijk lager en verder is het  nog duurzamer ook. Tenslotte wil ik er nog op wijzen dat alleen nog in 2019 het mogelijk is om een elektrische auto aan te schaffen waarbij nog vijf jaar kan worden genoten van een bijtelling van 4%.  Wat willen we nog meer…

Corbert van Rijn
Partner
ABIN accountants en adviseurs
www.abin.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *