“Is investeren in leuk, aantrekkelijk werkgeverschap voor een bedrijf de moeite waard?” Die vraag kan Nico Houwaard van Home 4 Talent positief beantwoorden. Ruim twintig jaar ervaring gaven hem al die indruk, maar dit voorjaar liet hij het ook onderzoeken door studenten van de Haagse Hogeschool. ‘Leuk’ is de kern van Houwaard’s bijdrage aan het project Snel aan de Slag.
“Leuk inspireert, leuk creëert en leuk verbindt.” Houwaard weet precies wat hij bedoelt met ‘leuk’. “Het is natuurlijk een lastig begrip, want verschillende mensen vinden verschillende dingen leuk. Wanneer mensen over het woord zelf struikelen dan leg ik uit dat het gaat om aantrekkelijk werkgever zijn. Want dat is wat bedrijven nodig hebben: zorgen dat je makkelijk aan nieuwe collega’s komt en zorgen dat ze blijven.”
Wat vinden nieuwe werknemers leuk?
“Wij hebben vijf zaken gevonden die helpen bij het werven van nieuwe medewerkers: begeleiding, aandacht, ontwikkeling, zelfstandigheid en faciliteiten. De verhouding tussen werkgever en werknemer is niet meer als vroeger. Wij zoeken allemaal zinvol werk, waarin wij onszelf kunnen ontplooien. Niemand neemt (meer) genoegen met alleen maar werken voor het geld. En ook werkgevers weten dat zij voor een toekomstbestendige ontwikkeling de actieve betrokkenheid van medewerkers nodig hebben. Leuk werk is zinvol werk, met een flinke dosis aandacht.”
Wat levert ‘leuk’ dan op?
Wanneer een bedrijf de middelen, de begeleiding, de aandacht, het carrièrepad en de zelfstandigheid op orde heeft, dan is het een aantrekkelijke werkgever. Houwaard: “Keer op keer blijkt dat dit doorslaggevende redenen zijn om bij een bedrijf te blijven. En dat mes snijdt aan twee kanten: Medewerkers die net begonnen zijn, die blijven. Maar als je er ook nog in slaagt om dit van tevoren goed duidelijk te maken, dan ga je er makkelijker mensen mee aantrekken.” Let op: salaris en personeelsactiviteiten komen op de tweede plek. Overigens zijn de meeste bedrijven volgens hem ‘leuker’ dan ze denken, “En al helemaal leuker dan ze in hun vacatures laten zien.”
Aandacht is makkelijk scoren
Twee groepen studenten van de opleiding Bedrijfskunde van de Haagse Hogeschool hebben werkgevers gevraagd naar het nut van investeren in aantrekkelijk werkge-verschap. “Opnieuw bleek ‘leuk’ een lastig begrip om te meten. Maar de studenten vonden wel dat investeren in sociaal contact bínnen het bedrijf snel veel resultaat oplevert. “Van de vijf zaken zijn aandacht en begeleiding misschien de moeilijkste, maar je kunt hier wel het makkelijkst mee scoren.”
Snel aan de Slag!: leuk voor leerlingen, en voor bedrijven
In het project Snel aan de Slag! werkt het bedrijf van Nico Houwaard samen met de uitgever van Rijnstreek Business voor de leerlingen van mbo-scholen en hbo-scholen in de regio. “Wij helpen bedrijven om goed te presenteren wat er leuk is aan bij hen werken. En als ze dat nog onvol-doende zijn, dan helpen wij ze met advies om zo snel mogelijk ‘leuk’ te worden.”
Dat is leuk – en vooral handig – voor de scholieren die hun opleiding afronden en banen zoeken. Het is ook leuk voor bedrijven die nieuwe mensen zoeken en ze willen behouden.
Home4talent BV
Burgemeester Koomansplein 1
2231 DA Rijnsburg
[email protected]
T 085 – 040 36 53
www.home4talent.nl