“De Gruijter & Co volgt de economie,” legt Remko Hitijahubessy uit, “en zolang globalisering de wereldeconomie aandrijft, zolang hebben wij werk te doen.” Het leuke is dat dat allang niet meer alleen de diplomaten en de directieleden van multinationals zijn. “Wij verhuizen steeds vaker professionals vanuit de hele wereld naar de plek waar er projecten voor ze ligt. Het werk voor De Gruijter is alleen maar gevarieerder geworden.”
Die diplomaten van vroeger verhuisden telkens hun hele hebben en houwen. “Dan had je het over meubels, kunstverzamelingen, souvenirs. Dat is met die professionals van tegenwoordig wel anders. Die hebben hun laptop in de rugzak en wij verhuizen de surfplank en de mountainbike.” De klant is wel dezelfde gebleven. Opdrachtgevers verwachten het beste voor hun mensen. “Uiteindelijk gaat het erom dat wij ons werk zó goed doen dat de verhuisde persoon op zijn nieuwe plek direct productief aan de slag kan.”
Gedoe voorkomen – en dat dan internationaal
Negentig procent van de verhuizingen door De Gruijter is grensoverschrijdend. Een team van vijf mensen doet al het regelwerk voor die verhuizingen. “Over de hele wereld! Ons team stuurt meer dan 1.200 verhuizingen per jaar aan en maakt daarbij gebruik van binnenlandse, maar vooral buitenlandse transporteurs en agenten om ervoor te zorgen dat ter plekke alles goed gaat.” En het moet niet alleen goed gaan, het moet béter dan goed gaan volgens Hitijahubessy: “Onze kwaliteit bestaat uit het voorkomen van gedoe en overtreffen van verwachtingen. En dat kan betekenen dat je heb te dealen met een rivier waar het water te laag staat voor containervervoer.”
Buitenlandse zaken is een grote klant
“Wij zijn er supertrots op dat het ministerie van Buitenlandse Zaken een grote opdrachtgever is. Wij werken voor hen op contractbasis. Al het andere werk doen wij op basis van offerte. In alle gevallen moeten wij bewijzen dat wij toegevoegde waarde leveren.” Voor Buitenlandse Zaken, HEINEKEN, KLM , Danone en al die andere opdrachtgevers bestaat de toegevoegde waarde dus uit het voorkomen van onrust bij de verhuisde persoon. “Die focus hebben wij natuurlijk al 138 jaar. Maar met die focus zoeken wij niet alleen de optimale vrachttarieven of de beste partner op bestemming. Wij ontwikkelen ook diensten rónd de verhuizing: cultuurtrainingen bijvoorbeeld of een house-search of het zoeken naar scholen voor kinderen.”
Globalisering
De Gruijter & Co kan die extra diensten leveren ómdat ze over de hele wereld komen. “Globalisering is een blijvertje. Met ons internationale netwerk van contacten ga je steeds een stapje verder in wat je voor een klant kunt betekenen. Je spullen pakken wij perfect in, maar uiteindelijk gaat het om je gemoedsrust. De dienstverlening die daarbij hoort maakt dat wij ons blijvend onderscheiden.”
De Gruijter & Co mag zich al sinds 1920 ‘Koninklijk’ noemen. “Dat is een bijzondere eer die wij niet licht opvatten. Wij móeten wel ons best doen.” Adel verplicht!
Koninklijke De Gruijter & Co
A. van Leeuwenhoekweg 50, Alphen aan den Rijn
T 071 5899313
E [email protected]
W www.degruijter.nl