De marktintroductie van deze uiterst gedistingeerde Jaguar XF Sportbrake staat gepland voor oktober van dit jaar. Tot en met de achterdeur de reguliere XF, maar dan gebeurt het. Daarna een wat aflopende coupé-achtige daklijn, overgaand via een dakspoiler in een schuinere achterruit, gevolgd door een verticale achterklep met een aparte lichtpartij als lichtunits.
DOOR JOHN VROOM ONAFHANKELIJK AUTOJOURNALIST
Vergeleken met zijn voorganger is de bagageruimte fors toegenomen tot 565 liter die met neergeklapte achterbank te vergroten is tot 1700 liter. Wat gewicht betreft is hij zo’n 200 kilo lichter geworden. Op motorisch gebied zal er nogal wat te kiezen zijn. Natuurlijk de 2.0-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren vanuit de Ingenium stal, maar ook de 3.0-liter 6-in-lijn met een vermogen van 340 pk met mogelijk de komst van de XFR-S versie met een 550 pk sterke supercharged 5.0-liter V8. Afgezien van een groot aantal veiligheids- en assistentie-opties heeft deze Sportbrake ook een aantal bijzondere bijzonderheden, zoals het optionele panoramadak met zonwering die met een handgebaar is te bedienen en ook de ‘activity key’, wat een armband is waarmee je de sleutel in de auto kunt achterlaten. Wat ze al niet verzinnen tegenwoordig. Over het interieur hoeven we het niet te hebben, want dat is identiek aan de XF en ziet er voortreffelijk uit. Voor de rest een uiterst imposante Jaguar met alle bijbehorende eigentijdse luxe en emotionele waarden van dit klassieke merk.