“Wat vind je van de nieuwe Honda Civic?”, vroeg verkoopadviseur Erwin Dahler van Abswoude Autopromenade mij toen ik de showroom bezocht. En eerlijk gezegd kon ik hem niet direct antwoord geven. Amerikaans, dat was het eerste dat in mij opkwam.
En Honda eigen, vallen mij veel eigenzinnige details op. Mooi? Laten we zeggen niet alledaags en dat is een verademing in het toch redelijk saaie zakenauto-landschap. Het interieur is wat minder futuristisch geworden in vergelijking met zijn voorganger en dat lijkt mij een goede zaak. De vormgeving geeft mij een ook wat Amerikaans gevoel, waarbij de ergonomie prima is. Deze nieuwe Civic is weer wat ruimer geworden. Motorisch gezien is deze Civic duidelijk verbeterd. Twee eigen turbobenzinemotoren. Een 1.0-liter driecilinder met 129 pk en een 1.5-liter viercilinder met 182 pk. Beide in combinatie met een prettig schakelende handgeschakelde zesbak. Een automaat is ook mogelijk. De nieuwe Civic heeft een prettiger rijgedrag dan zijn voorganger. Hij heeft een stabiel en veilig weggedrag, zeker in bochten en op slecht wegdek. Bijzonder is de optie Honda Sensing, waarbij de Civic zich keurig binnen de lijntjes en op afstand van zijn voorganger houdt en keurig zelf door bochten stuurt. En natuurlijk ook adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, dodehoeksensor en een sensor die kruisend verkeer bij achteruitrijden in de gaten houdt.
John Vroom, autoredacteur