‘Ik geloof dat werk je gelukkiger maakt.’ Deze slogan hangt in het oog springend op de vestigingen van Luba Uitzendbureau. Een gesprek met rayonmanager Astrid Kruithof envestigingsmanagers Suzanne Vintges (Luba Katwijk en Noordwijk) en Claudia Helsloot (Luba Rijnsburg en Leiden).
“Het komt regelmatig voor dat er iemand bij ons binnenstapt waarvan de intercedent denkt: die kandidaat zou weleens goed bij dát bedrijf kunnen passen.” Aan het woord zijn Suzanne Vintges en haar collega’s Astrid Kruithof en Claudia Helsloot. Dat fingerspitzengefühl is het gevolg van een weloverwogen strategie van Luba, dat ruim veertig vestigingen heeft in Zuid- en Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. Die strategie vind je terug in de missie van Luba: ‘Samen komen we verder’. “Door samen te komen en elkaar écht te ontmoeten, begrijpen we wat de klant nodig heeft en komen wij verder.”
Slagingspercentage
“Wanneer een nieuwe opdrachtgever een vacature bij ons uitzet, starten onze werkzaamheden met een bezoek aan de organisatie,” leggen Suzanne en Claudia uit. “Deze investering in tijd verdient zich direct weer terug; doordat we de sfeer proeven, kennismaken met de mensen achter het bedrijf, stijgt de slagingskans. Verder is het bij ons gebruikelijk dat een intercedent tweemaal per jaar een dag meedraait in een bedrijf. Onlangs is een collega bijvoorbeeld een dag aan de slag geweest als kamerdame in een hotel. Hierdoor weten onze mensen hoe het voelt om dit werk te doen en ervaren ze zelf wat er van onze flexkrachten wordt gevraagd. Zo kunnen we de beste match maken en de kandidaat goed voorbereiden.”
Ook op andere manieren zorgt Luba voor een goede match tussen bedrijf en medewerker. “We gaan niet alleen in gesprek over de feitelijke werkzaamheden die een nieuwe medewerker gaat uitvoeren. We willen weten wat een opdrachtgever morgen nodig heeft,” voegt rayonmanager Astrid Kruithof toe. “Op die manier kunnen we het voor een MKB’er mogelijk maken dat hij of zij kan ondernemen. We kennen de arbeidsmarkt en de economische omstandigheden, we weten wat daar speelt.”
Technisch personeel
Astrid: “Zo is er een tekort aan technisch personeel, en zien we dat onze klanten moeite hebben met de werving van procesoperators. Als oplossing voor dit probleem bieden we een 1-jarige BBL-opleiding procestechniek. In samenwerking met opdrachtgevers en onze opleider hebben we dit uitgewerkt, waardoor er een op maat gemaakt traject staat. Super voor ondernemers, maar ook een mooie manier om onze flexwerkers te binden. Binding in de aantrekkende arbeidsmarkt is een issue, het aanbieden van een opleiding draagt hier positief aan bij.”
“Ook voor horeca-personeel hebben we gerichte cursussen. Zo is er eind april een workshop voor keukenhulpen, die op deze manier beter voorbereid in het zomerseizoen aan de slag kunnen.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ook op maatschappelijk gebied wil Luba een voorname rol spelen. Met gemeenten is het uitzendbureau in gesprek over het plaatsen van statushouders en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld mensen met een uitkering. “Dat vraagt om overleg en samenwerking met meerdere partijen,” zegt Astrid, “waarbij wij bemiddelen en begeleiden. Dit is geen gemakkelijke klus, maar wel succesvol. En daar zijn we blij mee, want daarmee geven we concreet invulling aan de missie van Luba om samen verder te komen.”
Luba Uitzendbureau
Eschertoren 1a
2316 ET Leiden
T 071 – 516 30 30
I www.luba.nl