Mazda 6: ‘Representatieve zakenauto’

Als we het hebben over de nieuwe Mazda 6, dan hebben we het zeker niet over een vernieuwd model en zelfs niet over een facelift, maar over de aanscherping van een aantal onderhuidse zaken die het rijcomfort op een nog hoger plan tillen.

Het meest opvallende voor het oog is het nieuwe stuur. Aan het automodel is gelukkig niets gewijzigd, want dat ziet er nog steeds fraai en elegant gelijnd uit en datzelfde geldt voor het interieur, waar nu de stand van het head-up display voortaan opgeslagen kan worden in het geheugen van de stoel. Nee, het zijn zaken zoals het automatische noodstopsysteem dat niet meer werkt op infra-rood, maar de info nu krijgt via een camera achter de voorruit, waardoor het nu niet alleen al vanaf een hogere snelheid werkt, maar het ook voetgangers herkent. Verder is de 6 nu ook voorzien van het zoals zij zelf noemen het G-Vectoring Control systeem. Een heel ingewikkeld uitlegbaar systeem, maar het resultaat is een verbetering van de stabiliteit bij bochtenwerk. Tevens is men bij Mazda actief geweest om ongewenste vibraties van de 2.2-liter dieselmotor verder terug te dringen. Zoals gezegd het zijn geen ingrijpende wijzigingen, maar technische aanscherpingen onderhuids om het toch al goede comfort van deze representatieve zakenauto nog verder te optimaliseren. Ga hem zelf eens ‘proeven’ bij Autostad Leiden die sinds 2016 Mazda dealer is voor Leiden en de regio.

John Vroom, autoredacteur

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *