Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe 5 als een verkleinde kopie van de 7 Serie, maar niets is minder waar, want alle onderdelen voor deze 5 Serie zijn apart ontworpen. De meest opvallende wijzigingen aan het exterieur zijn de gerestylde koplampunits die aansluiten op de grille.
Ook de achterkant heeft een meer 7 Serie ‘look’ gekregen. De hele auto is in millimeters wat langer, breder en hoger geworden, waardoor de bagageruimte 10 liter groter is geworden en de achterpassagiers nog beter hun benen kwijt kunnen. Groot voordeel is ook dat deze 5 Serie 100 kilo lichter is geworden wat zijn effect heeft op het brandstofverbruik en de wendbaarheid. Het interieur is een verhaal apart. De gebruikte materialen zijn van een zeer hoogwaardige kwaliteit. En de ergonomie is ook uitstekend. Kijk eens naar die aparte en fraaie vormgeving van die automaatselector en dat stuurdesign. Ik kan daar ontzettend van genieten, meer nog dan van alle techniek die onder de motorkap zit. En over zitten gesproken, ook deze 5 zit voortreffelijk en dat komt ook door de multifunctionele verstelbaarheid, waardoor ook ik mijn favo-stand kan creëren. En niet alleen ik heb een riante zitpositie, maar ook de medepassagiers zitten royaal en comfortabel. Ja en rijden met deze nieuwe 5 Serie is dan ook een groot genoegen. Comfortabel, sportief, direct, kortom echt “Freude am Fahren”.
Motoren
Benzine
530i
540i
M550i xDrive
Diesel
520d
530d
Afmetingen
Lengte 4.936 mm
Breedte 2.126 mm
Hoogte 1.479 mm
Inhoud
Brandstof 68l
Bagageruimte 530l
John Vroom, autoredacteur