Jaguar XF Sportbrake: ‘Uiterst gedistingeerd’

Ik heb het al eerder geschreven, de Nederlandse zakelijke rijder is gek op Stationwagons, of hij de ruimte nu echt nodig heeft of niet. Gelukkig voor hen heeft Jaguar alsnog besloten de XF toch volgend jaar te introduceren als Sportbrake.

Wij hebben de eerste informatie en de beelden. Tot en met de achterdeur de reguliere XF, maar dan gebeurt het.

Daarna een wat aflopende coupé-achtige daklijn, overgaand via een dakspoiler in een schuinere achterruit, gevolgd door een verticale achterklep met een aparte lichtpartij als lichtunits. Vergeleken met zijn voorganger is de bagageruimte fors toegenomen en wat gewicht betreft zo’n 200 kilo afgenomen. Op motorisch gebied zal er nogal wat te kiezen zijn. Natuurlijk de 2.0-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren vanuit de Ingenium stal, maar ook de 3.0-liter 6-in-lijn met een vermogen van 340 pk met mogelijk de komst van de XFR-S versie met een 550 pk sterke supercharged 5.0-liter V8. Nu die zinloze bijtellingsverschillen weer zijn teruggebracht naar 22% is er weer echt iets te kiezen op basis van emotie en ik denk dat veel zakelijke rijders het weer fantastisch vinden om zonder een bezwaard milieugevoel te kunnen kiezen voor een Jaguar en met trots hun sleutel op de bar durven te leggen. Uiteraard voor een alcoholvrij Colaatje. Voor de rest een uiterst gedistingeerde XF met alle bijbehorende luxe en emotionele waarden van een eigentijdse Jaguar.

John Vroom, autoredacteur

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *