Kleine auto’s worden groot. Kunt u zich de eerste Ka nog herinneren die in 2008 werd geïntroduceerd? Een model dat opvallend bol was vormgegeven en behoorde tot de kleinste autoklasse en uitgroeide tot een typisch ‘vrouwenauto’tje’, wat ondiplomatiek uitgedrukt.
De nieuwe Ka + is groter gegroeid en is te groeperen in het grotere B-segment. Je kunt zeggen dat hij volwassen is geworden en hij lijkt niet meer op het vertrouwde knuffelmodel en heeft naar mijn idee toch wat ingeboet op het eigen onderscheidende karakter. Van 3-deurs is hij nu ook 5-deurs geworden. Aan het exterieur is met name de Ford grille het eerste dat opvalt. Het interieur is netjes verzorgd met een niet glimmende maar wel harde kunststofsoort. De interieurruimte is goed, met name de hoofdruimte, ook achterin. De zit achter het alleen in hoogte verstelbare stuur is prima.
De nieuwe Ka + heeft een lekker rijgedrag. Lichte, maar directe besturing en een goede wegligging met een evenzo goede vering. Weinig overhellen in de bochten en de demping is eveneens plezant. De motor moet je wel flink op zijn donder geven voor een pittig rijgedrag, maar misschien vind ik dat alleen plezierig. Opvallend is de stilte aan boord. Met deze nieuwe Ka + begeeft Ford zich in een zeer concurrerend marktsegment, waarbij ik denk dat de Duitse Ford kwaliteit een belangrijke factor zal zijn. Een typisch ‘vrouwenauto’tje’ is het zeker niet meer.
John Vroom, autoredacteur