Hoe bedenk je toch zo’n typenaam, vraagt u zich wellicht af. Ik leg het u uit, want het antwoord is simpel. Het is een samenvoeging van uniek en ion, dat weer een verwijzing is naar de efficiënte lithium-ion batterij die de technische basis vormt van deze hybride Hyundai. Vandaar dus.
Een fraai nieuw model van dit succesvolle Zuid-Koreaanse merk, dat ook leverbaar is in een totaal elektrische uitvoering en volgend jaar in een Plug-In hybride variant. Ik zei het al, hij is fraai en eigentijds vormgegeven. Opvallend is de blauwe bies onder de grille. Ook in het interieur komt die blauwe bies terug in de stoelbekleding, in het stuur en op diverse plaatsen op het dashboard. En dat dashboard is trouwens deels gemaakt van suikerriet. Onder de motorkap zit een 105 pk 1.6-liter viercilinder benzinemotor, samen met een 43.5 pk elektromotor die wordt gevoed door een 1,56 kWh lithium-ion accupakket dat onder de achterbank is geplaatst. De zit achter het leren en aan de onderkant afgeplatte stuur is prettig met uitzicht op een apart vormgegeven dashboard dat netjes is afgewerkt. Deze Ioniq stuurt licht en je kan merken dat alles aan deze auto is ingesteld op comfortabel rijden. Standaard zijn de nodige veiligheidssystemen aanwezig, parkeersensoren achter, adaptieve cruise control en gescheiden klimaatregeling. Een interessante toevoeging voor de zakelijke markt. Echt een auto die je zelf moet ervaren dus maak een proefrit bij Hyundai dealer Geenjaar Automotive in Leiden.