Prijstransparantie in de reisbranche

Hopelijk heeft eenieder van u ook dit jaar weer genoten van een heerlijke zomervakantie. Zowel voor, tijdens als na de vakantieperiode is er in de (vak)pers nog altijd veel te doen over de actieve rol die de ACM (de Autoriteit Consument & Markt) speelt bij het handhaven van prijstransparantie in de reisbranche. Wellicht iets waar u bij het boeken van uw eigen reis ook tegenaan bent gelopen. Maar hoe zit het nu precies?

De ACM meent dat vliegtickets en andere vakantieproducten vaak niet te boeken zijn voor de prijs waarmee wordt geadverteerd. Tijdens het boekingsproces worden vaak extra kosten gepresenteerd (zoals boekingskosten/administratiekosten enz.) waardoor de prijs soms (veel) hoger uitvalt. Ook het vooraf aangevinkt zijn van extra diensten (zoals verzekeringen) die niet verplicht zijn, is de ACM een doorn in het oog.

De ACM heeft uiteindelijk een leidraad gepubliceerd waar een vijftal aandachtspunten worden beschreven en toegelicht waar de reisbranche zich aan heeft te houden:

1 De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor de reis geboekt moet kunnen worden;

2 Alle vaste onvermijdbare kosten moeten in deze prijs zijn verwerkt;

3 Alle variabele onvermijdbare kosten moeten direct bij de advertentieprijs op transparante wijze worden weergegven met de hoogte daarvan;

4 Optionele elementen moeten op duidelijke en transparante wijze aan het begin van elk boekingsproces worden meegedeeld;

5 Deze optionele elementen mogen niet vooraf zijn aangevinkt.

Dat dat altijd niet gemakkelijk is, blijkt wel uit het besluit van de ACM van 16 juni 2016 waarbij reisorganisator Corendon een boete kreeg opgelegd van € 350.000,-.

Zowel bij het boeken van losse vliegtickets als bij het boeken van volledige (pakket)reizen geldt dat de definitieve prijs bij het begin van het boekingsproces moet worden getoond. Zo geldt bijvoorbeeld dat het in rekening brengen van boekingskosten (veelal rond de € 25,–) en de heffing van het calamiteitenfonds (€ 2,50) onvermijdbare kosten zijn en dus behoren tot de prijs van de pakketreis. Hoewel de pakketreisprijs per persoon geldt en de kosten per boeking gelden en dus variabel zijn, zijn die kosten wel onvermijdbaar.

De aanbieder van de reis moet deze kosten vanaf de eerste pagina op transparante wijze vermelden. Dat betekent dus niet verstopt onderaan de pagina in de “footer” maar op transparante, duidelijke wijze, en zichtbaar bij iedere prijsvermelding van de aanbieding zelf.

De ACM vindt dat het ontdekken of er kosten bijkomen niet mag afhangen van het toeval of de consument op de internetpagina helemaal naar beneden scrolt of niet. Het is niet correct indien bij het aanklikken van de button “toon alle prijzen” de prijzen vermeld worden zonder deze bijkomende kosten. Ook volstaat het niet om deze bijkomende kosten onderaan de pagina te vermelden zelfs niet na het plaatsen van een * bij de prijs. Dat is niet transparant (genoeg).

Het plaatsen van een zogenaamde “i” direct naast de prijsaanduiding van de aanbieding daarentegen wordt wel toegestaan als door te klikken op dit “icoontje” gelijk alle onvermijdbare (al dan niet variabele) kosten worden getoond.

Misschien iets om volgend jaar bij het boeken van uw reis nog eens extra op te letten? In elk geval is de reisbranche ‘gewaarschuwd’ en adviseer ik aanbieders van tickets/reizen om deze strikte spelregels van de ACM serieus te nemen, want voorkomen is beter dan betalen.

Judith Tersteeg
La Gro Advocaten, Alphen aan den Rijn
www.lagrolaw.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *