Ford Edge: ‘J.R. Ewing gevoel’

Er is een verschil tussen typisch Amerikaanse en Europese auto’s. In de jaren ’50 vonden we die Amerikaanse slagschepen prachtig, zoals de Ford Fairlane en noem maar op, met die vinnen aan de achterkant en een verbruik van 1 op 5 als je geluk had. Maar in de loop der jaren kregen ze geen voet meer aan de grond in Nederland, zeker niet met al dat milieu-geneuzel van tegenwoordig. 

Maarrr, Ford ziet toch weer een gat in de markt met de Edge. In onze ogen een grote SUV met ruim 600 liter bagageruimte, die met de banken plat vergroot kan worden tot 1.850 liter. In Amerika redelijk voor de wekelijkse boodschappen, maar voor ons ruimte om je dochter te helpen verhuizen. Hij is leverbaar met twee dieselmotoren, de 2.0 TDCi en de 2.0 TDCi Bi-turbo. Het onderstel is voor de Europese markt fors aangepakt en datzelfde geldt voor de geluidsisolatie, waardoor hij prettig stil is op hoge snelheden en strak op de weg ligt. De besturing is direct met een goed communicatie-gevoel tussen de banden en het wegdek. Het is echt een stoere bak, waarbij het interieur een hoog S-Max en Mondeo gehalte heeft en dat is prima voor de Europese markt. De automaat schakelt goed in combinatie met de dieselmotor. Deze Ford Edge is standaard erg rijk uitgerust met ook een grote hoeveelheid veiligheidsopties, zoals Autobrake, Keyless Go, luxe klimaatcontrole en audio met negen speakers. Deze nieuwe Edge geeft mij een beetje J.R.Ewing gevoel, maar dan op de A44. Interessante auto!

John Vroom, autoredacteur

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *