Geweldig dat automerken zoals Mercedes-Benz niet alleen maar ‘Middle of the road’ modellen ontwikkelen die goed zullen verkopen, maar ook de ‘niches’ opzoeken voor die (veelal kleinere) groep kopers die diversiteit en design willen.
De nieuwe GLC Coupé is zo’n model. Een SUV in een Coupé uitvoering. De Nederlandse zakelijke rijder is er misschien iets te nuchter voor, maar in Azië gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Laten we zeggen dat dit nieuwe model zeer smaakgevoelig is en ik voorzie een groot succes in de voetbalwereld. Om te beginnen zal deze GLC Coupé leverbaar zijn met een viercilinder benzinemotor als 250 met 211 pk en twee versies met de 2 liter dieselmotor als 220d met 170 pk en 250d met 204 pk. Alle voorzien van de 4 Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat. Later dit jaar zullen er nog meerdere versies volgen, zoals een 200d, een 350d, de 350e plug-in hybride en de GLC 43 AMG. En met deze keus ben je er nog niet, want je moet ook nog kiezen uit drie onderstellen. Of een sportchassis op stalen veren en standaard dempers, of een onderstel met elektronisch geregelde dempers of Air Body Control, dat staat voor instelbare luchtvering. Vraag blijft natuurlijk: “Hoe sportief kan je een SUV laten rijden als Coupé?” Maar ach, waar hebben we het over, het gaat toch uiteindelijk om het design, want wat je ook kiest, met dat lekkere rijden zit het wel goed bij Mercedes-Benz.
John Vroom, autoredacteur