Kia Niro: ‘Over-all plezierig rijden ’

Hoe zou dat gegaan zijn bij Kia toen het Management Team moest besluiten over de naam van dit model? Niro nieste iemand en baas Kim zei prima en zo was het besloten. Het zou mij niet verbazen, maar dat terzijde.

De nieuwe Crossover van Kia die alleen verkrijgbaar zal zijn als hybride met een bijtelling van 21%. Wat lijnen betreft ziet hij er echt uit als een stoere, wat men destijds noemde, midi SUV. De grille kan ik niet echt mooi vinden, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Groot voordeel is dat de instap hoger is dan bij de gemiddelde middenklasser en door het wat hogere dak hebben zelfs de wat langere zakelijke rijders voldoende hoofdruimte vóór zowel als achter met ook voldoende beenruimte. Het interieur ziet er keurig verzorgd uit zonder frivoliteiten. Als hybride is het een combinatie van een 44 pk elektro motor en de 105 pk sterke 1.6 GDi benzinemotor en een 6-trapsautomaat, waarbij het geheel het lekkerst functioneert als je het allemaal rustig aan doet en geen Max Verstappen neigingen krijgt. Waren Kia’s in hun beginjaren overmatig Amerikaans slap afgeveerd, dan nu niet bij deze Niro. Hij ligt mooi stabiel op de weg en de vering en demping is lekker stug, met als gevolg dat hij niet overhelt in de bochten waar deze hogere modellen nog wel eens last van hebben. Zelf zou ik graag wat meer gevoel in het stuur willen hebben, maar over-all is het plezierig rijden met deze Niro.

John Vroom, autoredacteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *