Heel eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde zakelijke rijder weinig weet van het merk Subaru. Subaru is een Japans merk dat sportievelingen toch wel kennen van die blauwe sedanversie met die enorme spoiler en goudkleurige lichtmetalen velgen die vele rally’s gewonnen heeft in de loop der jaren. Sportief dus.
Maar het merk maakt meer modellen, zoals de Outback. Een stoer aangeklede, extra hoge stationwagon die een spatje modder niet schuwt met zijn vierwielaandrijving. Maar, wat mij opvalt, toch elegant gelijnd. Het interieur is Aziatisch Amerikaans, zeg maar functioneel, waarbij het dashboard is voorzien van een mooi infotainment-touch-screen, waarin veel functies in zijn geïntegreerd en gebruik gemaakt kan worden van internettoepassingen en apps. Groot voordeel van de Outback is dat hij ruim is, vooral voor de achterpassagiers. De bagageruimte is zonder dat je de achterbank plat legt al zeer royaal. Uit alles blijkt dat ook deze Subaru erg afgestemd is op de Amerikaanse markt en dat merk je vooral in zijn rijgedrag, dat erg op comfort is afgestemd. Meer op lekker cruisen dan sportief sprinten. De vering is ook superzacht. Desondanks kan je hem soepel en levendig door het verkeer laveren en heeft hij een koersvast bochtengedrag. De Outback is ruim voorzien van eigentijdse snufjes en veiligheidssystemen. Het meest opvallend daarbij is de stereocamera aan weerszijden van de binnenspiegel die over de veiligheid waakt. Een eigenzinnige zakenauto en ideaal als trekauto van caravans en paardentrailers.
John Vroom, autoredacteur