Autobranche geteisterd door bijtellingsterreur uit Den Haag

De afgelopen jaren is de autobranche geteisterd door de bijtellingsterreur uit Den Haag. Zakelijke rijders kochten hun auto niet meer op emotie, merkbeleving of merktrouw, maar op welk automerk en type de laagste bijtelling bood. Een oneerlijke concurrentie zou je kunnen zeggen, maar die tijden zijn voorbij, want ook Den Haag heeft ingezien dat met name Hybride auto’s gekocht werden voor de bijtelling, terwijl de berijders lustig rondreden op brandstof en de auto’s nooit aan de stekker gingen, dus echt geen milieugedachte of duurzaamheid. Terug dus naar de redelijkheid en nuchter denken in een nieuw belastingsysteem. Per 1 januari 2016 gaat dit al veranderen en in 2017 helemaal. En wat dit precies allemaal gaat betekenen vroeg ik aan fiscalist/register belastingadviseur Stephen Vergeer van Driebergen Accountants uit Rijnsburg.

Per 1 januari 2016 gaat er dus het nodige wijzigen voor de auto’s die nu vallen onder de bijtellingspercentages 7%, 14% en 20%. Zij gaan omhoog.

Ten aanzien van de 4% en 25% bijtellingscategorie verandert er dus in 2016 niets, dus laten we die verder even onvermeld. Als u dus nog wilt profiteren van de huidige percentages voor maximaal 60 maanden dan is nu het moment voor aanschaf. Let op, want als hiervan nog wilt profiteren dient de auto vóór 1 januari 2016 op naam zijn gesteld en zijn afgeleverd. Het bijtellingspercentage blijft 60 maanden van toepassing op die auto, ongeacht of de auto van eigenaar wisselt in deze periode. Hoewel het pas actueel is in 2017 wil ik u nu vast attenderen op het feit dat per 1 januari 2017 het bijtellingspercentage van de 25% categorie verlaagd wordt naar 22%.

Advies
Een feit om nu vast rekening mee te houden als uw leasecontract afloopt in 2016. Advies zou dan ook zijn om als u weer een auto uit deze 25% categorie zou willen aanschaffen, u beter een jaar door zou kunnen rijden, want doet u dat in 2016, dan blijft 60 maanden de bijtelling 25%, ondanks het feit dat die (beoogd) per 1 januari 2017 verlaagd is naar 22%.

Kortom, ik zou zeggen profiteer er nog maar van zolang het kan. Dus kies uw favoriete automerk dat nu nog een gunstige bijtelling heeft en laat hem vooral vóór 1 januari 2016 op kenteken zetten en afleveren en u rijdt nog jaren met een gunstige bijtelling. Vanaf 2017 en zeker vanaf 2020 kunt u weer met een gerust gevoel de auto uitkiezen waar uw hart naar uitgaat, want dan zit bijna iedere zakelijke rijder op een bijtelling van 21%. Wat een eerlijk vooruitzicht. Toch?

John Vroom, autoredacteur

Een greep uit merken en modellen waar volgend jaar nieuwe bijtellingsregels voor gaan gelden

Categorie 7%

Audi A3 Sportback 1.4 TFSi PHEV

BMW i3 Range Extender

BMW i8

Ford C-Max Plug in Hybride

Mercedes-Benz C350 Hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV

Toyota Prius 1.8 Hybrid Plug In

VW Passat 1.4 TSi PHEV

Volvo V60 D6 Hybride

Categorie 14%

BMW X5 Xdrive 40e Plug-in Hybrid

Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Feel/Shine

DS3 BlueHDi 100 So Chic

Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v 80 Street/Lounge

Ford Ka 1.5 TDCi Style Lease/Style/Titanium

Opel Corsa 1.3 CDTi edition

Peugeot 308 SW

Renault Clio dCi 90 Energy Authentique/Expression/Dynamique

Seat MII 1.0 68pk EcoFuel Reference/Style

Skoda Citigo 1.0CNG Greentech Active/Ambition

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Now/Aspiration/Dynamic

Toyota Auris TS Hybrid Comfort/Aspiration/Dynamic

Toyota Auris 5drs Hatchback

Volkswagen Up 1.0 EcoFuel

Volvo V40 D2

Categorie 20%

Alfa Romeo Mito Turbo TwinAir Junior/Exclusive/Racer

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTm 120 Sprint/Exclusive/Distinctive

Audi A3 1.4TFSI COD 150pk Attraction

BMW 1 Serie 116d Efficient Dynamics Edition 3 drs

Citroën C3 Picasso Blue HDi 100 tendance

Dacia Logan MCV TCe90

DS 5 Hybrid 4 Business/Business Exclusive

Fiat Panda twinair turbo 80 CNG edizione cool

Ford Focus 1.5 TDCi 95pk TDCi ST 3drs

Honda HR-V 1.6 i-dtec

Hyundai i40 Wagon 1.7 crdi

Jaguar XE 20d 163pk

Kia Cee’d 1.0 Business 5drs

Mazda 6 skyactive d 2.2 150 skylease

Mercedes-Benz CLA

MINI Cooper d

Mitsubishi Space Star

Nissan Qashqai 1.5 dCi

Opel Adam 1.4 87pk

Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk

Renault Captur dCi 90

Skoda Superb 1.6 TDI Combi

Suzuki Swift 1.2 Dual Jet

Suzuki S-Cross 1.6 DDIS

Suzuki Vitara 1.6 DDIS

Toyota Prius 1.8 HSD

Toyota Prius Wagon

Toyota Avensis 1.6d

Volkswagen Beetle 2.0 TDI 110pk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

PunaldNen
Само название « Детский спортивный комплекс » подразумевает то, что данная конструкция не оставит равнодушным даже самого скептически настроенного к спортивным упражнениям ребенка. Как правило, спортивные комплексы для детей состоят из простых, но эффективных снарядов, которые также призваны заинтересовать ребенка как игровые элементы. К тому же любой спортивно игровой комплекс можно расширить и дополнить, например, повесив на него баскетбольное кольцо или любой другой узел, не входящий в стандартную комплектацию. Таким образом, можно постоянно стимулировать ребенка к тренировкам, делая для него комплекс все более привлекательным местом в плане проведения досуга.Only links mode Спортивные площадки купить Фото и видео универсальные спортивные площадки Детские спортивные площадки Для изготовления комплексов используют дерево, пластик, металл. Оптимальным вариантом считаются комбинированные модели с прочными металлическими каркасами и лёгкими пластиковыми или деревянными рабочими деталями.Круглосуточный доступ. Несложная общедоступная техника освоения упражнений. Тренировки на свежем воздухе. Антивандальное покрытие (металл, пластик, резина). Низкая вероятность получить травму, так как тренировки проходят с собственным весом.
12-06-2024 08:36
PunaldNen