BMW i3: ‘Een heel aparte auto’

U weet hoe ik denk over elektrische auto’s. Het heeft niet helemaal mijn voorkeur. Maar ja, ze zijn er en dat vraagt om een objectief oordeel als autojournalist, dus daar gaan we.

Als ik huisarts, notaris of accountant zou zijn dan zou ik het voordeel inzien van dit soort auto’s. Korte ritjes in de stad, helemaal eigentijds, belastingvoordeel, goed voor het duurzame imago, dus gewoon doen! Maar dan wel op niveau, dus een BMW. Ik kan mij nog herinneren dat ik als 15 jarig Haags pikkie in de jaren ’60 al elektrisch reed in een broodkarretje van bakker HUS, dus zo eigentijds is elektrisch rijden nu ook weer niet. Maar dat terzijde. Het meest spectaculaire van elektrisch rijden vind ik de enorme snelle acceleratie. Eigenlijk hartstikke sportief rijden. Geen motorherrie als je niet geniet van sonore motorgeluiden zoals ik en een goed gevoel richting milieu en ook richting je bankrekening, want je profiteert optimaal van de fiscale voordelen met een bijtelling van 4%. Als je geen last wilt hebben van laadpaalstress kies je voor de Range-extender die je op een reserve-benzinemotor altijd nog veilig thuis brengt, maar ja , dan wordt de bijtelling wel 7%. Als je gewend bent geraakt dat bij gasloslaten de motor al gaat afremmen om energie te regenereren, rijdt deze BMW i3 heel relaxed. Hij zit goed en is ruim door zijn hoogte en het model is toch wel heel apart. Inderdaad, aparte auto en ook die bijtelling.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *