Crowdfunding. Meer dan alleen een financieringstool!

Iedere ondernemer heeft er wel mee te maken. Er komt een moment dat er een financiering nodig is. De reden voor de financieringsbehoefte kan nogal verschillend zijn. Van investering in activa, groeifinanciering, een aankoop van een pand of een ontwikkeling van een product of dienst.

Het werkt zo
Een ondernemer of bedrijf (maar ook particulieren) presenteren op een platform hun concept met een propositie aan potentiële investeerders. Er wordt aangegeven hoeveel geld er nodig is, hoe snel ze dat kunnen terugbetalen en wat zij daarvoor teruggeven. Naast rente wordt er soms ook een eerste uitgave van een product beschikbaar gesteld aan de eerste investeerders.

Massa
Het idee is dat veel partijen een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen tezamen het project financieren. Dit in tegenstelling tot banken en investeerders waarbij  enkele investeerders het hele bedrag opbrengen. De groep kleine investeerders noemt men ‘the crowd’. Dit is het Engelse woord voor mensenmassa.

Groei
De afgelopen jaren is er een spectaculaire groei te zien als het gaat om de financiering via crowdfunding. Van 2,5 miljoen euro in 2011 naar 63 miljoen euro in 2014. Ambassadeurs Crowdfunding is niet alleen aantrekkelijk vanwege de financieringsmogelijkheden. Er zijn nog andere belangrijke voordelen. Met crowdfunding zorg je voor bekendheid van je product of dienst. Je krijgt inzicht in de markt voor je product. Je creëert ambassadeurs en je krijgt waardevolle feedback.

Campagne
Succesvolle crowdfunding begint met een goede campagne. Naast een goed verhaal en een ijzersterke pitch, dien je als ondernemer zelf ook tijd en energie te steken in het bekend maken van jouw campagne. Gebruik daarbij je netwerk en social media optimaal, maar vergeet niet de offline promotie.

Jolanda van der Maden
Partner & Accountant JAN Accountants & Belastingadviseurs
www.jan.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *