DOOR JOHN VROOM
Het meest opvallende aan deze nieuwe Renault Twingo zit niet aan de buitenkant, maar onder de bagageklep, want daar zit de motor met aandrijving van de achterwielen en dat is zeer opvallend in deze klasse. Niet dat je de motor daar direct ziet als je de klep opent, want je ziet eerst een bescheiden ruimte voor bagage, met daaronder de motor.
Het meest opvallende aan deze nieuwe Renault Twingo zit niet aan de buitenkant, maar onder de bagageklep, want daar zit de motor met aandrijving van de achterwielen en dat is zeer opvallend in deze klasse. Niet dat je de motor daar direct ziet als je de klep opent, want je ziet eerst een bescheiden ruimte voor bagage, met daaronder de motor. Met de achterbank plat krijg je een volledig vlakke ruimte en heel handig. Als je de rechtervoorstoel dan ook plat legt, krijg je een volledig vlakke ruimte voor het vervoer van bijvoorbeeld planken of zo. Heel praktisch dus. Kenden we de Twingo destijds als driedeurs, nu is hij alleen verkrijgbaar als handige vijfdeurs, waarbij achter de portierhendels zijn weggewerkt in de raamstijl, zodat hij optisch nog steeds een driedeurs lijkt. Het interieur ziet er leuk uit en met de diverse te kiezen kleurcombinaties kan je hem heel fleurig en persoonlijk maken.
Opvallend is dat er legio vakjes en vakken zijn om spullen in op te bergen, zelfs onder de achterbank. Je zou verwachten dat je voorin onder de, zeg maar ‘motorkap’ nu volop ruimte zou hebben voor bagage, maar dat valt wat tegen. Voorin zit je voor je gevoel redelijk hoog, maar, dat stapt wel lekker in en geeft je goed uitzicht rondom. Zeker vermeldenswaardig is de korte draaicirkel van 8.6 meter. Wel heel erg lekker in stadsverkeer. De besturing is licht en de vering en demping prima strak. Het moet je smaak zijn, maar een leuke en eigenwijze auto.