Bovenstaande is een pakkende kop uit een publicatie van een onderzoek van Experian Marketing Services onder bijna 300 marketeers uit Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Wat blijkt? Nadat een klant een product besteld heeft, neemt slechts 45% van de marketeer contact op met de klant om een nieuwe aankoop te stimuleren. En slechts 8% van de marketeers is in staat om cross-channel marketing toe te passen, dus het benaderen van klanten via meerdere kanalen. Meer dan de helft van de marketeers (54%) zegt hun klantendatabase te segmenteren en aan klantprofielen te doen. Maar een kwart van de ondervraagden zegt deze klantprofielen te verrijken met externe data. Toch zegt bijna 60 procent het belang van datakwaliteit in te zien, maar is nog geen 30 procent in staat om dit geautomatiseerd in te richten. Onder de “grote jongens” in de markt blijkt het dus bijzonder moeilijk om cross-channel marketing en upselling toe te passen.
Dan zal de MKB-er denken: als de grote jongens het al niet voor elkaar krijgen, hoe moet ik het dan voor elkaar krijgen. Dan kan weleens eenvoudiger zijn dan gedacht. Neem het voorbeeld van de aankoop van nieuwe electronica. Ik vind het heel prettig wanneer de winkel mij vraagt of zij de factuur per mail mogen toesturen, dan ben ik weer van die oude schoenendoos af. Of die winkel waar ik vaak wat kleine hebbedingetjes koop, hoe zat het ook alweer met mijn laatste aankoop? Even inloggen en ik zie mijn bestellingen netjes staan. Of mijn garage die Facebook contact zoekt met mij, waarom niet? Voor een leuke winterbeurt actie ben ik altijd in. Ook voor de MBK-er zijn er talloze manieren om anno 2015 in contact te treden met haar klanten. En daarmee beter te scoren dan de grote merken!