Suzuki Celerio: ‘Compact, maar geen stuiterbakje’

DOOR JOHN VROOM

Met de komst van de nieuwe Celerio verdwijnt na zo’n 30 jaar de naam Alto en misschien wel terecht, want de Celerio is een hele andere Suzuki geworden. Hij is groter, ruimer en beter uitgerust en nog steeds prijsprettig.

Het groter en ruimer worden heeft als groot voordeel dat je met deze Celerio serieus kan reizen met vier volwassenen en hun bagage. Als bestuurder zit je plezierig, wat hoog, achter het helaas alleen in hoogte verstelbare stuur en het dashboard ziet er zakelijk, ergonomisch en verzorgd uit. Als je zou verwachten dat zo’n compact model een stuiterbakje zou zijn, dan heb je het mis, want hij heeft een heel soepel onderstel en de wat weke vering zorgt voor een goede absorptie van minder goede wegdekken en narrige drempels. De besturing is plezierig en hij heeft een korte draaicirkel en stuurt redelijk licht, wat velen als plezierig zullen ervaren.

De nieuw ontwikkelde 1.0 liter driecilinder motor met 68 pk stoot slechts 84 gram CO2 uit, waardoor hij gunstig in de BPM valt, waardoor er een scherpe prijs van €9.999.- mogelijk is. Je hebt dan natuurlijk wel het basismodel, waarbij je een paar extra airbags , een radio, elektrische deurvergrendeling en airco mist, terwijl je zelf mag slingeren om de ramen te openen. Op zich helemaal niks mis mee, maar voor €1.000,- meer heb je dit wel in de Comfort uitvoering en voor nog eens €1.000,- extra heb je de Exclusive, met onder andere mistlampen en een setje lichtmetalen velgen. In ieder geval een leuke, compacte en vooral ruime auto en slechts 20% bijtelling.

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *