DOOR JOHN VROOM
Bij Hybrid denk ik niet direct aan Mercedes-Benz, maar voor de nieuwe C-Klasse is er nu de C300 Bluetec Hybrid die een uitstekende mogelijkheid biedt voor een lage bijtelling van 20%.
Ik vermoed dat deze versie van de C-Klasse dan ook een succes gaat worden op de Nederlandse markt, mede door zijn geringe meerprijs en zijn enorme koppel. Dat laatste betekent dat hij bij lage toerentallen krachtig oppakt zonder terug te schakelen en anderzijds vlot wegtrekt, dat niet alleen veroorzaakt wordt door het hybride-aspect, maar mede door de krachtige dieselmotor.
De automaat is daar prima op ingesteld met een heerlijke souplesse. Voor de rest is deze Bluetec Hybrid identiek aan de overige C-Klasse modellen. Ik schreef het al in een eerdere test dat deze nieuwe C-Klasse de Mercedes-Benz is, zoals die ooit bedoeld is in de jaren 19toen. Voorin zit je vorstelijk in de royale stoelen. Het dashboard ziet er eveneens royaal uit. Mooi ontworpen kloeke klokken met eveneens een royaal middenconsole met een groot multimediascherm. Het gebruikte materiaal is van een bijzonder hoge kwaliteit en het geheel straalt een zekere rust uit en datzelfde ervaar je ook aan de buitenkant van deze C-Klasse. Geen hitsig rijgedrag, maar rustig en comfortabel, soepel en toch strak. En dan heb ik het nog niet eens gehad over al die veiligheidsopties die op deze C-Klasse zitten of besteld kunnen worden. Een echte Mercedes-Benz!
Facts
Motoren
Diesel
C300 Bluetec Hybrid
2.143cc
Afmetingen
Lengte 4.68 m
Breedte 2.02 m
Hoogte 1.44 m
Draaicirkel 11.2 m
Inhoud
Bagageruimte 480 l
Brandstoftank 66 l