Column Jan Versteegh: De gunfactor

Engelstaligen die de titel van deze column lezen, schrikken misschien. Gun-factor? Is dat zoiets als iemand een pistool op zijn kop zetten om iets voor elkaar te krijgen? Maar als u eenmaal door de voorgaande zinnetjes heen bent, is in ieder geval zeker dat u het Nederlands goed beheerst. Dan begrijpen wij elkaar: het gaat over heel iets anders. Gunnen. Het tegenovergestelde van iemand volledig op scherp zetten, heel iets anders dan de ander geen enkele manoeuvreerruimte geven. Het lijkt wel of alles tegenwoordig steeds zakelijker wordt. De consument komt bij de winkelier aan de balie met de telefoon in de hand, toont een webpagina waarop staat dat een bepaald product ergens voor een lage prijs online wordt aangeboden. Of de retailer het ook voor die prijs kan leveren. Opdrachten worden aanbesteed en wie de laagste prijs biedt, krijgt de klus. KPI’s regeren, ROI maakt de dienst uit, performance telt. Wanneer gun je nog iemand iets in de zakenwereld, of in de wereld van instellingen en overheden? Of is dit iets van de twintigste eeuw? Zijn we bij het zakendoen digitaal geworden? Zwart/wit?

Er is onmiskenbaar een verzakelijking opgetreden. Maar hoewel ik als zakelijk dienstverlener goed werk tegen een redelijke prijs moet leveren, zijn mijn beste klanten nog altijd diegenen, die mij het werk gunnen zonder de voorvraag: “wat kost dat precies, dat gaan wij vergelijken met twee anderen en als je de klus krijgt, reken ik je na afloop af op die en die criteria”.

Gunnen staat niet op zichzelf. Het vloeit voort uit een bepaalde mate van vertrouwen. Vertrouwen dat het werk goed zal gebeuren en tegen een redelijke prijs. Dat vertrouwen is weer gebaseerd op ervaringen die mensen met elkaar hebben. Of op goede ervaringen van anderen, waar ze op af gaan. En dat maakt het nu juist niet vrijblijvend als je voor zo’n klant aan de slag gaat zonder KPI’s of andere criteria. Want het vertrouwen moet wel behouden blijven. En daarvoor doe je toch juist extra je best? Dan loop je toch juist die extra paar meter, die in alle methodes om prestaties en performance te meten, helemaal niet voorkomen en misschien zelfs niet eens meetellen?

In deze moderne tijd, waarin door het delen van kennis en informatie alles meetbaar en supertransparant is gemaakt, blijft de gunfactor van zeer groot belang. Misschien is die wel belangrijker dan ooit geworden. Gunnen en vertrouwen. Die twee passen bij elkaar. En juist daar waar alles meetbaarder, digitaler, transparanter en sneller is geworden, is het de gunfactor die het verschil maakt. Uw klant gunt u de klus. U gunt die klant het beste en daar doet u uw stinkende best voor. Dat “stinkende” slaat dan niet op “gunsmoke”, maar op het gezonde geurtje dat ieder hardwerkend mens produceert. Denkt u daar maar aan als u zich, thuisgekomen na een lange werkdag, lekker opfrist…

Jan Versteegh, voorzitter VNO/NCW Rijnland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *