Peter Engels is nog geen 5 jaar ondernemer in de Duin- en Bollenstreek oftewel de Duin- en Bloemen- streek zoals hij het graag noemt. Hij is eigenaar van de twee meest gerenommeerde autoschadeherstelbedrijven in die regio: ABS Brouwer Noordwijk aan de Keyserswey en ABS Brouwer Lisse aan de Meer en Duin. Beide bedrijven hebben herstelcontracten met alle verzekeraars en scoren erg goed bij deze opdrachtgevers als het gaat om kostenbeheersing en klantenenthousiasme. Peter rijdt zelf in de eigen 7-persoons Chevrolet Transsport of in een Porsche Boxter serie I (“beiden zetten we ook wel eens in als leenauto”). Met een leenautovloot van 32 stuks, waarvan er een aantal zijn geleased bij AutoLeaseTeam, is er altijd gratis vervangend vervoer bij schadeherstel.
Waar dacht je aan toe je uitgenodigd werd voor deze testrit?
Leuke verrassing. Omdat ik regelmatig de proefritten doe van herstelde auto’s ben ik een enorm kritische autorijder dus zo’n test is een extra uitdaging om de testauto, de nieuwe Honda CR-V diesel, eens stevig aan de tand te voelen. En daar heb je vaak niet eens zoveel kilometers voor nodig.
Wat is je eerste indruk van de auto?
Volwassen formaat: zeker geen kleine auto, maar ook weer niet een te grote SUV. Een stoere neus met een elegante kont. Verzorgd en goed afgewerkt zoals je van Honda mag verwachten.
Wat vind je van het zitcomfort en van het overzichtelijkheid van het dashboard?
De stoelen zitten prima; de zittingen zijn aan de korte kant. Voor korte ritten zeker geen probleem, met lange ritten zou je eerder je benen kunnen gaan voelen. Met mijn stoelstand, ik ben 1.80 meter, heeft de achterpassagier ruimschoots de ruimte. Het dashboard heeft alle functionaliteit die je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse. Er zijn 3 informatieschermen in het dashboard die elkaar enigszins overlappen qua informatievoorziening. Dat komt vaker voor en heb ik altijd vreemd gevonden.
Hoe ervaar je de rijeigenschappen, zowel in de stad als op de snelweg?
De diesel is uiteraard een hele soepele motor die zowel in de stad als op de snelweg z’n veerkracht laat zien. Op de snelweg is de 125PK in alle versnellingen goed merkbaar. Het koppel en de overbrengingsverhoudingen zijn dermate goed gekozen dat de auto goed dooracceleert. Bij 100 km/u is het verbruik in de 6e versnelling conform fabrieksopgave: 1 op 22! Bij 80 km/u is het verbruik in de 5e versnelling zelfs 1 op 30!! Een bijna bizar laag verbruik voor het formaat auto.
Hoe zit het met de prijs-/kwaliteits-verhouding?
De nieuwe CR-V die ik gereden heb is in aanschaf duurder dan bijvoorbeeld de nieuwe Nissan Qashqai, ook een prachtige auto om te zien. Het verschil in prijs moet gevonden worden in de kwalitatieve afwerking van de CR-V en de lage onderhoudskosten waar Honda om bekend staat.Ten slotte een meer persoonlijke noot: de audio-installatie mag er zijn!
Prima geluid en volledig afstelbaar in alle frequenties. Ook de bluetooth-aansluiting van de mobiele telefoon is een peuleschilletje; dat maak ik vaak anders mee. Uiteraard herkent het systeem direct je mobiel als je weer in de auto stapt. De Honda CR-V vind ik een absolute aanrader !
Het leasetarief
Bij AutoLeaseTeam rijdt u de Honda CR-V al vanaf € 577,= excl. btw / maand op basis van full operational lease en een looptijd van 48 maanden en 20.000 km/jaar.