Hoe neem je de juiste business over?

Een onderneming overnemen is verreweg de meest complexe aankoop die men ooit onderneemt. Vele malen ingewikkelder dan het kopen van een huis of een auto. Het is geen ding maar een complex en dynamisch geheel, dat bij aankoop een veel breder scala aan vaardigheden en kennis vereist. Goede voorbereiding blijft het halve werk.

•  Waarom wil je een ander bedrijf overnemen? Wat wil je bereiken?
•  Welk type bedrijf wil je kopen?
•  Hoe ga je om met het kopen van een onderneming?
•  Hoe vitaal is de eigen organisatie?

Acquisitieplan is het begin

Het antwoord op deze vragen vormt de basis voor het acquisitieplan. We raden dan ook altijd aan om eerst een initieel plan te hebben voordat de zoektocht naar mogelijke overname kandidaten wordt gestart. Geen dikke boekwerken of rapport, maar wel een heldere visie. Op papier, over het einddoel en de weg er naar toe. Een eigen strategisch verhaal over groei en focus. Ook ondersteunt dit plan bij het verkrijgen van benodigde financiering in de latere fase van de overname.

Het opstellen van het acquisitieplan is teamwork. In een klein team van twee of drie mensen , eventueel met een externe adviseur als Haarlemmerolie. Want als je een ander kan duidelijk maken wat je precies wilt, is het ook gemakkelijker om gericht te gaan zoeken.

Lijstje van koopcriteria

Als de stip aan de horizon, het doel, helder is, wordt het tijd om te bepalen waaraan de over te nemen business moet voldoen. Het opstellen van de koopcriteria. Zoals je bij het kopen van een huis bepaalde eisen hebt (locatie, grootte, aantal slaapkamers, modern of klassiek, wel of niet opknappen) stel je voor het over te nemen bedrijf ook kwantitatieve en kwalitatieve richtlijnen op. Dit is ook het moment om al na te denken over de financiering.

Met een goed acquisitieplan en heldere koopcriteria kan de volgende stap in het koopproces worden gezet. Het zoeken van de juiste partner. Niet eenvoudig, maar zoals altijd geldt: een goed begin is het halve werk.

Mark Cremers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *