Monique Tichler is mede-eigenaar van Vision Furniture B.V., een bedrijf dat is gespecialiseerd in de restyling van projectmeubilair. Naast de zorgsector, waar ook klant het Rijnland Ziekenhuis deel van uitmaakt, zijn theaters, scholen, de horeca en bibliotheken sectoren waar Vision Furniture al 23 jaar haar dienstverlening aanbiedt. Onder het motto: “Restyling, een tweede leven voor uw meubilair”, propageert ze het restylen, upgraden en hergebruiken van bestaand meubilair en draagt zo haar steentje bij aan een duurzame samenleving.
Wat dacht je toen je werd uitgenodigd voor deze testrit?
Leuk!, één dagje rondscheuren in een peperdure, brandstofverslindende leasebak en daarna weer snel terug in mijn, zuinige, milieuvriendelijke Seat Ibiza, want dat past beter bij de boodschap die mijn bedrijf uitdraagt. Toen ik hoorde dat mijn testauto een Skoda Rapid zou zijn, knaagden de vooroordelen aan mijn enthousiasme. Skoda? Oost-Europese tuttigheid? Al 23 jaar lang, kiezen wij onze auto’s uit het bekende rijtje Westerse merken (Ford, Volvo, VW etc.) en Skoda staat (nog) niet op die lijst.
Wat is de eerste indruk van de buitenkant van de auto?
Dat is toch geen Skoda, dat is een VW! Het is een gloednieuw model, maar de gelijkenis met de bekende VW-modellen dringt zich meteen op. Een spetterende kleur hemelsblauw, een mooie maar niet opvallende lijn, iets te kleine wielen voor de stoere lichtmetalen velgen en wel een verrassende prijs die met blèrende witte letters op de portieren staat.
Wat vind je van het zitcomfort en de binnenkant van de auto?
De berijdersstoel zit prima en de auto ademt ruimte. Het nette, zwarte interieur oogt rustig, niet hip en een beetje plastic. Ik herken het knoppenarsenaal op het dashboard, waaruit maar weer eens blijkt dat Seat en Skoda inmiddels broertjes van elkaar zijn. De testauto is een sedan, die met zijn ruime achterbak veel weg heeft van een hatchback en die van vrijwel alle snufjes is voorzien. Wel zonde dat de ramen achter niet elektrisch bedienbaar zijn.
Hoe rijdt ‘ie?
Ik ben een dieseltje gewend en mij valt meteen op hoe stil de benzinemotor (1,2 TSI-85pk) is. De Rapid trekt lekker pittig op en glijdt moeiteloos over de snelweg. Hij schakelt soepel. De stem van de mechanische mevrouw die me vertelt hoe ik moet rijden vind ik irritant, maar ze brengt me feilloos naar de Betuwe. Ik stuur de auto soepel door de smalle straatjes van Wijk bij Duurstede.
Mijn conclusie: ruim!, functioneel, economisch en aantrekkelijk voor een scherpe prijs en een lage bijtelling; er is hoop voor Skoda!
Het leasetarief
Bij AutoLeaseTeam rijdt u de Skoda Rapid al vanaf € 352,= excl. btw / maand op basis van full operational lease en een looptijd van 48 maanden en 20.000 km/jaar.