‘Eerste ervaring met hybride rijden’
Hans Ramb is mede eigenaar van reclame ontwerp bureau a-design gevestigd in Sassenheim. Niet alleen grote merken werken met a-design, ook regionale bedrijven, groot en klein, hebben de weg naar het bureau gevonden. Het bureau is goed in het bedenken en vlekkeloos uitvoeren van uiteenlopende communicatie-en designopdrachten. Of dat nu een advertentie, brochure of website moet zijn De werkwijze: creatief, opvallend & resultaatgericht, direct contact, korte lijnen, lage overhead, snel en efficient. Als autoliefhebber heeft hij al meer dan 30 jaar een Triumph Spitfire mk3 (’69) en een TR 6 uit ‘70 in zijn bezit. Zakelijk rijdt hij een Hyundai IX35.
Wat dacht je toen je uitgenodigd werd voor deze testrit?
Toen Denis mij belde was ik direct enthousiast en ben ik ingegaan op zijn verzoek. Ik had de Kia al een paar keer zien rijden en was verrast over het design. Kia is op dit moment sowieso goed bezig met mooie designs en nota bene 7 jaar garantie. Dan moet je als merk 200% achter je product staan en vertrouwen hebben, anders doe je zoiets niet. Nu het om een Hybride ging was ik helemaal nieuwsgierig. Alle media aandacht over electrisch of hybride rijden, dat wilde ik ook wel eens ervaren.
Wat was je eerste indruk bij het zien en rijden van de KIA?
Toen ik de sleutels overhandigd kreeg en plaats nam achter het stuur viel direct het dashboard op; allerlei metertjes en lampjes. Voor mij persoonlijk iets te veel van het goede. Op de één of andere manier waande ik mij in een Amerikaan. Nadat ik vervolgens de startknop indrukte was ik verrast, er gebeurde ogenschijnlijk helemaal niets. Toen pas realiseerde ik me dat ik in een deels electrische auto had plaatsgenomen. Eerst een stukje electrisch rijden en pas bij ca. 20 km/uur neemt de motor het over. Dat is eigenlijk het enige merkbare verschil met een “normale” auto.
Hoe rijdt de auto?
De auto rijdt goed, is comfortabel en is verrassend pittig. Ik had het gevoel alsof je met deze auto moeiteloos richting verre vakantieoorden kon sturen zonder echt vermoeid te raken. Wat me wel opviel dat het brandstofverbruik niet echt zuinig was. 8,2 liter per 100 km ofwel 1 op 12. Dat is nog altijd zuiniger dan mijn eigen auto, maar toch. Al die claims van de fabrikanten!? Zo’n verbruik wordt waarschijnlijk alleen in de boeken gerealiseerd. De zitpositie is prima en de uitrusting is onwaarschijnlijk compleet. Tot aan stuurverwarming toe; dat noem ik nog eens luxe. Het leukste vond ik dat je op het dashboard kon zien wanneer de accu en electromotoren de auto voort dreven en wanneer de brandstofmotor het overnam. Ook kon je zien wat er met de energie gebeurde als je het gas los liet of moest remmen. Zo begrijp je ook de techniek achter de auto beter.
Wat vind je van de toegankelijkeheid van de laadruimte?
De toegankelijkheid op zich is prima, maar de kofferbak zelf vind ik wat aan de kleine kant. Daarnaast heeft de kofferbak wat vreemde uitstulpingen die waarschijnlijk veroorzaakt zijn door de accu’s die nodig zijn voor de elektromotoren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf al jaren hoge en ruime auto’s gewend ben, dus echt objectief kan ik mijzelf niet meer noemen.
Hoe zit het met de prijs-kwaliteitsverhouding?
Die is ongetwijfeld goed te noemen. De Koreanen bieden je heel veel voor relatief weinig geld. Als je dit uitrustingsniveau in een Duitse auto wil hebben, dan zou het mij niet verbazen dat je daar vele duizenden euro’s extra voor moet betalen. Maar ja, ik denk dat ik de vergelijking dan ook niet reëel mag noemen.
Het leasetarief
Bij AutoLeaseTeam rijdt u de Kia Optima al vanaf € 575,= excl. btw / maand op basis van full operational lease en een looptijd van 48 maanden en 20.000 km/jaar.
www.autoleaseteam.nl