Heel knap hoe het merk Skoda zich in betrekkelijk korte tijd van een onbeduidend merk in de jaren 80 heeft weten om te vormen tot een nuchter automerk dat staat voor ruim, prijsprettig, Duitse degelijke kwaliteit en dat zorgt voor goede verkoopresultaten.
Belangrijke factor hierbij is natuurlijk moeder Volkswagen. Recentelijk introduceerde het merk de Rapid als ruime compacte B-segmenter tussen de Fabia en de Octavia. Dat het no-nonsense is zie ik al vanaf de buitenkant. Eigentijds ogende strakke lijnen van voor tot achter. Geen enkel designgrapje en dat geldt ook voor het interieur. Functioneel, overzichtelijk, ergonomisch en ‘vijftig tinten grijs‘, waardoor mijn gekleurde pantalon toch wel erg frivool oogt.
Ruim
De zit is goed met voldoende ruimte voor de passagiers vóór en achter. Hoewel de Rapid oogt als een sedan, is het een hatchback met een grote dakscharnierende achterklep, die ruimte biedt voor 550 literpakken Hopjesvla. En met de achterbank plat wordt dit aanzienlijk meer. De Rapid heeft een keus uit 5 motorvarianten. Ik vind Skoda’s in het algemeen prettig rijden en zo ook deze Rapid. De versnelling schakelt kort, licht en strak. Stuurt prettig direct met een stevig gevoel. De vering en demping vind ik plezierig straf. Denk dat deze Skoda Rapid een mooie aanwinst is voor zakenautorijdend Nederland, zeker in deze tijd van zakelijk zakendoen.