Op een congres in Den Haag hield onlangs de Finse Linda Liukas een hartstochtelijk pleidooi voor opnemen van programmeren als basisvaardigheid in het onderwijs. Enkele jaren geleden richtte ze “rails girls” op, met als doel vrouwen te bewegen om internet techniek als vak te kiezen. Dat initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging in tientallen landen. De prikkelende stelling van deze 26-jarige digital champion is: “in de moderne wereld zijn nog maar drie talen belangrijk, Engels, Chinees en Javascript”.
Er is veel te zeggen voor deze aandacht voor programmeren, technologie en internet. We zijn er namelijk enorm afhankelijk van geworden. Zonder goed functionerende software komt de moderne maatschappij krakend tot stilstand. De invloed van de technologie van het internet reikt nog verder. Hele regeringen zijn omver geworpen door de kracht van de vrije communicatie, mogelijk gemaakt door de software die het verspreiden van die informatie mogelijk maakt.
Nederland heeft nu nog een sterke positie. Ook in onze regio zijn er innovatieve bedrijven die software bouwen voor het web of voor specifieke bedrijfstakken. Zoals toepassingen voor slim mobiel werken. Toch dreigen we als Nederland de boot als vervaardigers van die technologie te gaan missen. De Nederlandse student heeft tegenwoordig meer belangstelling voor een studie vrijetijdsmanagement of theaterwetenschappen dan voor informatica. Techniek is voor nerds, programmeren is niet cool. Door het kennismaken met technologie op jonge leeftijd kan de passie voor technologie weer worden aangewakkerd. Finland heeft dit tijdig ingezien. Programmeren wordt daar al op de basisschool geleerd en dat levert uiteindelijk hoogstaande technologische innovaties op. En ook een veel betere verdeling van de arbeidsparticipatie dan de in de Nederlandse technologiesector gebruikelijke 300 tinten grijs. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Leren programmeren is een makkelijke en laagdrempelige manier. Daarmee gaan we techniek weer waarderen en kunnen we voorkomen dat we degraderen tot slechts gebruiker van de technologie van anderen.
Michiel Steltman
Distel Cloud Services
www.distelcloudservices.nl