Begin 2013 zal de nieuwe Volkswagen Golf in de showroom staan. De 7e generatie sinds 1974 al weer van dit succesvolle model. En het slimme van Volkswagen is dat elk nieuw model van de Golf er uit blijft zien als een Golf. Natuurlijk met moderne aanpassingen, zodat hij er eigentijds uit blijft zien. Een beetje dezelfde tactiek als Heineken toepast met zijn groene bieretiket. Ik liep binnen bij Rachied Habbab, verkoopadviseur van VW dealer AutoMaas Group in Alphen aan de Rijn die mij alle in’s en auto’s van dit nieuwe model vertelde.
“Volkswagen hanteert het principe dat je een succesvol model moet verbeteren en vooral niet moet veranderen”, meldt Rachied enthousiast. “Door een wat strakker design oogt de voorkant minder hoog en dat wordt doorgezet door een lagere profiellijn aan de zijkanten. De lengte en de breedte is iets toegenomen, maar de hoogte is 3 centimeter afgenomen. Veel aandacht is besteed aan het nieuwe interieur. De zitpositie is wat verlaagd en biedt ondanks de afgenomen hoogte toch meer hoofdruimte en ook meer schouderhoogte. Zelfs meer beenruimte achterin. De versnellingspook staat iets hoger wat het rij- en schakelplezier vergroot”. Ik zie een foto van het dashboard en dat ziet er erg strak en verzorgd uit met subtiel chroomgebruik en een fraai stuur met een afgeplatte onderkant. “De nieuwe Golf is 100 kilo lichter geworden en dat zorgt in combinatie met de nieuwe motoren voor een aanzienlijke verbruiksreductie. Wat motoren betreft start de Golf met de 1.2TSI en als diesel met de 1.6TDI. Een interessante versie is de 140pk 1.4TSI motor met cilinderuitschakeling”. Rachied, ik kijk er naar uit om hem te testen!