Eerlijk gezegd heb ik de vorige Volvo V40 modellen altijd een beetje ‘net niet’ gevonden, maar wat een verademing is dit nieuwe model. Hij oogt jeugdig en sportief.
Door: John Vroom
Herkenbaar Volvo neusje met ranke oplopende lijnen, eindigend in een eigenzinnige Volvo kont met veel glas en boomerang-achtige achterlichten. Een dynamische Sportback. Het interieur ziet er goed uit. Mooi design dashboard met het nu iets meer geïntegreerde zwevende middenconsole. Totaal nieuw is de digitale meterdisplay, waarbij je kunt kiezen of je de snelheid analoog of digitaal wilt aflezen en dat weer in combinatie met de toerental-info. Zeer geavanceerd en zeer goed leesbaar, wat je ook kiest. De stoelen zien er niet alleen fraai uit wat design betreft, maar ze zitten ook prima. Kortom, het is goed toeven achter het mooi ontworpen, dikleren stuur. Wat rijden betreft verrast deze Volvo mij. Meestal zijn Volvo’s wat op comfort ingesteld, maar deze is lekker strak afgeveerd met een wat zwaarder aanvoelende stuurbekrachtiging, zodat er een dynamisch rijgedrag ontstaat met een goede grip op de weg. Volvo zou Volvo niet zijn als zij niet een primeur op veiligheid zouden hebben. Een voetgangersairbag die zich rondom de voorruit vormt, zodra de bumper een voetganger raakt. Hoe ver wil je gaan? De nieuwe Volvo V40 is leverbaar met verschillende motoren en is de D2 dieselversie zelfs voorzien van een groen energielabel. Zeer opvallend is zijn interessante vanafprijs, waardoor hij een belangrijke concurrent in zijn klasse zal zijn.
“Prima in orde”
“Volvo is vastberaden van de nieuwe V40 een (zakelijk) succes te maken. Dit valt of staat met het hebben van vijf modellen in de gunstige bijtellingsklasse. Prima in orde dus”, volgens Richard Jongejan, Vestigingsmanager van Svala Auto Leiderdorp.
Facts
Motoren
Benzine
T3 150pk
T4 180pk
T5 254pk
Diesel
D2 115pk
D3 150pk
D4 177pk
Afmetingen
Lengte: 437m
Breedte: 180m
Hoogte: 145m
Draaicirkel: 10.8m
Inhoud
Bagage 335/615/1032 l