Na de Prius en de Auris introduceert Toyota nu de nieuwe Yaris Hybrid. Een volhybride in combinatie met de zuinigste benzinemotor in zijn klasse. Zeker voor de zakelijke rijders een interessante optie, omdat hij naast de fiscale voordelen als geen BPM en Wegenbelasting, slechts 14% Bijtelling heeft.
Voordeel is dat je de Yaris niet als ‘zo’n milieu-auto’ herkent, maar als een eigentijdse vijfdeurs. Stoere voorkant met fraaie oplopende lijnen richting dak, eindigend in een sportieve dakspoiler. Strakke oplopende lijnen vanaf de zijkant gezien en een kloeke eigentijdse achterkant. Het interieur ziet er strak en functioneel uit en datzelfde geldt voor het dashboard, dat identiek is aan de benzine-uitvoering, alleen in deze heeft de toerenteller plaats gemaakt voor aandrijflijninfo. De besturing is redelijk direct en ideaal voor stadsgebruik is de kleine draaicirkel. De automatische versnellingsbak schakelt boterscherp en soepel. Met deze Yaris heb je keus uit drie verschillende rijprogramma’s. Standaard, Eco-stand en de EV-modus, waardoor je alleen rijdt op de elektromotor.
De vraag blijft natuurlijk kies je voor een Hybrid of niet. Ik zei het al, voor een deel moet je wennen aan het anders autorijden. Belangrijkste factor is de rekensom met alle fiscale plussen en een hogere aanschafprijs als min, maar veel lagere benzinekosten en een beoogde bijdrage aan het milieu weer als plus. Aan u de keus!